Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Mléko se v Rusku začíná prodávat na kila. Obchody se snaží maskovat zdražení

Mléko a mléčné výrobky různých výrobců v regále řetězce ruských samoobsluh Vernyj (25. srpna 2022) foto: Profimedia.cz

V Rusku se čím dál častěji objevují balení mléka s nápisem „jeden kilogram“ místo „jeden litr“. Experti to pokládají za marketingový tah, aby si zákazníci nevšimli, že se objem výrobku v podmínkách všeobecného zdražování zmenšil, napsal v pátek na svém webu tamní hospodářský list RBK. Váha místo objemu se podle deníku objevuje i v případě šlehačky, smetany či kefíru.
  13:22

Většina spotřebitelů nepředpokládá, že kilogram mléka je méně než litr; mléko má ale vyšší hustotu než voda, a tak kilo mléka odpovídá 0,97 litru vody. „Obchodníci toho využívají, aby v jistém smyslu zákazníka uvedli v omyl,“ míní předseda konfederace spotřebitelů Dmitrij Janin. Ten také připomněl, že v Rusku se tekuté zboží tradičně prodávalo s vyznačením objemu, a ne váhy. Problém by se podle něj dal vyřešit po vzoru Evropy, kde se u cenovek ukazuje i cena v přepočtu na kilogram či litr.

„Výrobci se takto snaží zamaskovat zdražování,“ souhlasí analytici z odborného portálu Prodaži.rf, který zaznamenal tento trend na základě zkoumání prodeje zboží během loňského roku, pokladních účtenek i údajů z otevřených zdrojů. Přesná čísla ohledně objemu takového zboží v prodeji však neuvedl.

Deník se přesvědčil, že mléko a mléčné výrobky „na váhu“ prodávají zatím tři značky na trhu. Šéf svazu výrobců mléka Arťom Bělov nepředpokládá, že by šlo o nějaký masový přechod. „Někteří výrobci mohou využít takový marketingový tah, aby nezvyšovali během krize ceny a zmenšení objemu zboží udělali méně nápadným,“ připouští Bělov. Při stejném balení a menším objemu se dají ušetřit asi tři procenta.

Ceny mléka v Rusku výrazně vzrostly, meziročně o 20,1 procenta, připomněl list RBK s odvoláním na statistický úřad. Loni náklady na výrobu mléka vzrostly meziročně asi o sedm až osm procent, zatímco v pandemických letech 2020 a 2021 vzrostly v průměru o 16 až 20 procent za rok.

List RBK také připomněl, že za dřívějších krizí, například po roce 2008, někteří výrobci přišli s balením mléka, které se z litru zmenšilo na 900 mililitrů, zatímco třeba výrobci sladkostí zmenšili tabulku čokolády ze 100 na 90 gramů. Takové zboží vytváří iluzi, že je levnější než výrobky konkurentů.

RBK také uvádí, že požádal o vyjádření největší výrobce mléka, výrobce prodávající mléko na kilogramy i úřad, který má na starosti ochranu zdraví spotřebitelů. Jejich odpovědi ale zatím nepřinesl.

12. června 2022

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!