12. června 2016 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Aplikace nahradí přísnou manželku: Utrácíš zbytečně, napomene uživatele

Mobilní telefon. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mobilní telefon. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

LONDÝN Platíš v restauracích a fastfoodech víc, než většina lidí. Kdyby sis raději uvařil doma, mohl bys ušetřit až 200 liber (6 942 korun) měsíčně. Podobnou zprávu si už několik týdnů mohou přečíst zaměstnanci jedné z největších britských bank HSBC. A za nedlouho se jí mají dočkat i její klienti.

Finanční dům pracuje na vývoji „pošťuchovací“ aplikace s názvem HSBC Nudge. Klientům automaticky posílá zprávy například ve chvíli, kdy přečerpají peníze na svém bankovním účtu, či je upozorní, když se jejich spotřební návyky vychýlí oproti normálu.

Aplikace používá asi 38 typů zpráv a dá vědět nejen, jestli za kávu utratil tento týden více než předchozí, ale i jak si stojí například s útratami za jídlo například ve srovnání s lidmi stejného věku či pohlaví.

Termín Nudge proslavili ve stejnojmenné knize Richard Thaler a Cass Sunstein, hlavní osobnosti oboru pojmenovaného jako behavioráloní ekonomie. Díky spojení s psychologií razí teorii nenásilného „pošťuchování“ lidí k racionálnějším rozhodnutím. Třeba právě udržet na uzdě jejich útraty.

„Poznámky na lednici se nesou v duchu ,už jsi’ jeden dezert měl, tak už další nejez. V zásadě jde přitom o push notifikaci (vyskakující upozornění, které dnes používá k oznámení velká část aplikací – pozn. red), kterou využíváme i v Nudge,“ dodal Bhatia.

Hlavním cílem je dopomoci klientům učinit sice drobná, ale zásadní finanční rozhodnutí, která časem mohou vyústit ve změnu dlouhodobého spotřebitelského chování.

Bez manželky ředitele banky by aplikace nevznikla

Aplikace HSBC by přitom nevznikla nebýt manželky výkonného ředitele pro digitální bankovnictví banky Ramana Bhatii. „Moje žena je zvyklá mi nechávat na lednici vzkazy s popíchnutím, abych nesnědl zbytek dezertů, které tam máme,“ popsal pro Business Insider.

Cestujte s LN
Cestujte chytře! Praktické tipy na cesty v letních LN. Více >

Svou roli přitom sehrává i forma, jakou aplikace s klienty komunikuje. Například má mnohem větší efekt na změnu chování klientů zpráva typu „pokud utratíš za kávu tolik peněz, nenašetříš tolik, kolik si vytyčil“ než jen prosté konstatování, že „utrácí za kávu příliš mnoho peněz“.

HSBC se tak podle Bhatii stala první bankou, která skloubila poznatky právě z behaviorálních věd, zvláště ekonomie a psychologie, s každodenním bankovnictvím.

Najdete na Lidovky.cz