Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Dopravci chystají kvůli mýtnému stížnost

Ekonomika

  9:20
PRAHA - Dopravci se rozhodli zasáhnout do úpravy zpoplatnění dálnic pro kamiony. Chystají stížnost na ministerstvo dopravy. Nelíbí se jim vyhláška, která upravuje, jaká vozidla musí platit mýto.

Dopravci chystají kvůli mýtnému stížnost. foto: Igor ŠefrČTK

Z ní totiž vyplývá, že mýtné musí zaplatit i řidič, jehož kamion nepřesáhne 12 tun, ale má vlečné zařízení. „To znamená, pokud jede s vlečným zařízením, ale bez vleku, tedy nemá dvanáct tun, stejně musí zaplatit mýto,“ vysvětlil majitel firmy Hajektrans Karel Hájek.

Zatímco zbytek Evropy rozlišuje reálnou hmotnost, se kterou kamion vyjede na silnice, pro Česko je důležité, co je napsáno v technickém průkazu. Podle Hájka proto nyní dopravci připravují stížnost, kterou hodlají zaslat na ministerstvo dopravy.

Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač potvrdil, že mýtné, které musí v Česku platit kamiony nad 12 tun, mohou ve finále platit i ti, kteří hmotnost dvanácti tun nepřesáhnou. „Oni teď pláčou, ale je to problém těch dopravců, když si nechali otypovat vozidlo na 12 tun a mají to v technickém průkazu. Tak musí platit. A to i když nevyužijí vlek, bez kterého nemají těch 12 tun,“ řekl Hodač.

Problematickou úpravu přiznává i asociace dopravců Česmad Bohemia. „Víme o tom. takto rozhodlo ministerstvo. Jakmile je na kamionu vlečné zařízené, předpokládá se, že je těžší než 12 tun,“ řekl za Česmad Martin Felix. Podle něj se ale asociace zatím nebude stížnosti účastnit. „Většinou se to týká těch dopravců, kteří nejsou našimi členy. Ale jakmile by vzešla iniciativa od některého z našich členů, určitě se tím budeme zabývat,“ uvedl Felix.

Dopravci mají přitom plné ruce práce s přípravou na systém mýta, které by se mělo začít vybírat prvního ledna. Registrují se do systému a seznamují se s premid boxy. To jsou palubní jednotky, kterou musí mít každý kamion přilepený na předním skle. Bez něj hrozí řidiči pokuta až půl milionu korunu.

Počet palubních jednotek, které firma Kapsch - jež se stavbou mýtného systému nyní finišuje - dodala tuzemským dopravcům, přesáhl 30 tisíc kusů. Vozidel nad dvanáct tun přitom v Česku jezdí více jak dvakrát tolik.

Na včerejší tiskové konferenci rovněž firma Kapsch uvedla, že systém téměř stoprocentně funguje, i když se zatím jedná pouze o pilotní, nikoli ostrý provoz. Podle člena představenstva společnosti Kapsch TrafficCom Erwina Toplaka je úspěšnost výběru mýta v pilotním provozu 99,68 procenta.

Ministerstvo dopravy ovšem o tak vysokých číslech zatím pochybuje. „Výsledky skutečného měření účinnosti zveřejníme až po určité době ostrého provozu, a teprve pak bude možné porovnávat,“ uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Testy, které nyní provádí firma Kapsch, totiž zatím nemůže nikdo ověřit. Auditorská firma, která by měla na provoz mýtného systému dohlížet, zatím nebyla vybrána. Tendr na její výběr Ředitelství silnic a dálnic tento týden zrušilo.
Autoři: