Podle průzkumu České asociace pojišťoven věří finančním poradcům 55 procent Čechů. O něco ostražitější jsou Slováci se 48 procenty, v dalších státech Evropy preferuje poradenství zprostředkovatelů v průměru 35 procent lidí. Průzkumu se zúčastnila více než tisícovka lidí ve věku od 18 do 50 let.
5 tipů jak se nespálit
|
Pokud Češi mění smlouvu životního pojištění a zároveň pojišťovnu, ve 38 procentech případů je to podle průzkumu právě kvůli doporučení jejich poradce. Pouze ve 13 procentech případů stojí za změnou pojišťovny nespokojenost se službami.
O takzvaném přepojišťování pojistných smluv, což je výrazný trend českého pojistného trhu, svědčí fakt, že jen za posledních pět let změnila v Česku svého poskytovatele životního pojištění čtvrtina klientů.
V ostatních evropských státech je to osm procent klientů. Na rady od poradců dávají častěji ženy, které celkově preferují osobní jednání. Muži si radit od jiných tolik nedávají a informace si raději sami vyhledávají individuálně na internetu.
Změna životní pojistky nese rizika
Průzkum ukázal, že 26 procent klientů, kteří mají sjednané životní pojištění, stále netuší, jaké má pro ně důsledky předčasné zrušení životní pojistky.
Životní pojištění je konstruováno jako dlouhodobý produkt a každé předčasné ukončení sjednané smlouvy znamená nedodržení pojistných podmínek a pro klienta ztrátu, nikoli úsporu.
Vedle výplaty předem stanovené částky ztratí klient pojistnou ochranu a krytí životních rizik, upozornila asociace.
S pojišťovnou je možná dohoda
"Přes velkou část korektních poradců se na pojistném trhu objevují i tací, pro které je větší motivací jejich profit než spokojenost klienta," uvedla manažerka vzdělávání asociace Marcela Kotyrová.
Pokud se klient domnívá, že jeho pojistná smlouva je zastaralá a neodpovídá jeho potřebám, měl by podle ní kontaktovat pojišťovnu a poradit se o možných úpravách.
"I v období ztížené finanční situace je zrušení pojistné smlouvy to nejméně vhodné řešení. Moudřejší je požádat pojišťovnu o odklad plateb, snížení pojistného, jeho přerušení nebo se dohodnout na jiném řešení," dodala.