Zákazníci úvěrových společností, kteří podají žalobu, tak mají naději na vrácení desítek tisíc korun, uvádí Hospodářské noviny.
Červencový rozsudek se vztahuje ke sporu, v němž úvěrová společnost Essox ze skupiny Komerční banky zažalovala klienta, který jí přestal splácet půjčku. Žalovaný přešel do protiútoku a požadoval vymazání zhruba 80 tisíc korun, které po něm firma požadovala jako splátku nezaplacených úroků.
Zákon slíbil řešení reklamací rychle a zdarma. V praxi teď zákazníci platí drahé posudky |
Využil toho, že Česká obchodní inspekce i finanční arbitr už o smlouvách Essoxu z let 2011 až 2013 rozhodli, že obsahují špatně vypočtenou RPSN.
Okresní soud v Nymburce i Krajský soud v Praze odmítly řešit, zda je RPSN vypočtena správně, protože i v případě vadné kalkulace by byla splněna základní podmínka, kterou požaduje zákon o spotřebitelském úvěru - tedy že RPSN byla uvedena ve smlouvě.
Podle Nejvyššího soudu ale platí, že uvede-li úvěrová firma některý ze zákonem vyžadovaných údajů nesprávně, například omylem nebo v důsledku početní chyby, nesplní povinnost stanovenou zákonem.
Výpočet ať řeší další soudy
„Takové pochybení, uplatní-li jej spotřebitel u věřitele, zákon striktně sankcionuje tím, že pokládá spotřebitelský úvěr od počátku za úročený ve výši diskontní sazby platné v době uzavření smlouvy uveřejněné Českou národní bankou,“ stojí podle v rozsudku.
Nejvyšší soud se zároveň podle deníku nezabýval tím, zda je RPSN ve smlouvě vypočtena správně. To mají vyřešit soudy, kterým spor vrátil. Pokud ale dojdou k tomu, že RPSN špatně vypočtená je, pak se Essox v tomto konkrétním sporu nedočká požadovaných peněz a do budoucna může přijít o další, uvádí Hospodářské noviny.
Essox chce ještě zdůvodnění rozsudku podrobněji analyzovat. Zatím podle mluvčího nevidí důvod měnit svá předchozí stanoviska.