„Inspektoři České obchodní inspekce opakovaně zjišťují, že stále častěji je lákání kupujících na slevy spíše marketingový trik obchodníka než opravdová příležitost k výhodnému nákupu,“ uvádí tisková zpráva ČOI a varuje před klamavými slevami.
Inspekce nekontroluje jen povánoční slevy, prověřuje také podzimní akce, předvánoční zvýhodnění cen a nejrůznější sezónní výprodeje. Jen od června do konce září provedla více než 400 kontrol v celém Česku. A téměř u 40 procent z nich našla nějaké pochybení.
ČTĚTE VÍCE |
Nejčastěji přišli inspektoři na to, že obchodníci neinformovali o ceně výrobků nebo poskytovaných služeb, a to ve zhruba čtvrtině případů. Padesát čtyři prodávajících porušilo zásady poctivosti prodeje. Další obchodníci nevydali doklad o koupi se všemi náležitostmi.
Klamavé praktiky
„Spotřebitelé jsou nesprávně informováni o ceně zboží, zakoupené výrobky jsou jim nesprávně účtovány, nedostanou řádně vyplněné doklady o koupi ani na vyžádání. Zboží není řádně označené a při jeho nabídce jsou užívány klamavé obchodní praktiky. Vysoké procento zjištění při kontrolách svědčí o přetrvávajícím poškozování práv spotřebitelů prodávajícími při výprodejích a slevových akcích,“ shrnuje výsledek kontrol inspekce.
Padly tak i vysoké pokuty, celkově za 1,4 milionu korun. V konkrétních případech zaplatí obchodníci až 100 tisíc korun.
Inspekce doporučuje:Spotřebitelům Česká obchodní inspekce doporučuje, aby i při výprodejích požadovali úplné a jednoznačné informace o cenách i o zboží ve slevě a nevzdávali se svých práv. Na výrobky ve slevě, které nemají vady, platí stejná doba záruky i právo na uplatnění reklamace, včetně rozporu věci s kupní smlouvou, jako pro zboží nabízené za plnou cenu. S řádně vyplněným dokladem o koupi mohou spotřebitelé tato svá práva bez problémů uplatnit. Zdroj: ČOI |