4. listopadu 2011 20:02 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Řekové krizi ignorují, kupují víc drahých aut

Luxusní prototyp Mercedesu třídy A na autosalonu v Šanghaji. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Luxusní prototyp Mercedesu třídy A na autosalonu v Šanghaji. | foto: Reuters

PRAHA Největším automobilovým trhem v Evropě je Německo, nejriskantnějším Řecko. Ale jen z pohledu Neřeka. Zatímco v Německu prodej aut v minulém měsíci vzrostl meziročně jen o procento na 258 tisíc aut, Řekové v září zdvihli prodej o více než 12 procent.

Vzhledem k velikosti země jde o mnohem nižší úroveň, loni v září se v Řecku prodalo necelých šest tisíc aut, letos 6718 nových vozů.

Co je překvapivé, je složení kupovaných vozů. Běžní Řekové moc nerozhazují, prodej levných rumunských vozů Dacia v září meziročně o polovinu klesl na 49 aut, prodej škodovek jen mírně vzrostl na 299 z loňských 273 vozů.

ČTĚTE TAKÉ:

Kdo si s krizí neláme hlavu, jsou bohatší lidé z bank a státní správy, kteří se jako první dostanou k eurům darovaným Evropskou unií. A hned je investují.

Loni v září Řekové koupili 99 limuzín Audi, letos v září 198. Ve stejném měsíci se loni v Řecku prodalo 164 vozů Mercedes-Benz, letos 230. A luxusní japonský Lexus? Loni v září si jej pořídil jen jediný Řek. Letos jich bylo osmnáct. Samozřejmě jde jen o výjimky, které s celým trhem nepohnou. Za tři letošní čtvrtletí prodej nových aut v Řecku meziročně klesl o 36 procent na 79 tisíc vozů.

Řecká tragédie?

Podíl obnovy řeckého vozového parku tak klesl pod dvě procenta. To je méně než v Česku. „Řecko prožívá tragédii, to nelze srovnávat. Ale jen mírně nad tragickou hranicí se nachází Česko, ročně se tu obnoví zhruba 3,5 procenta vozů. Když jsou vyspělé evropské státy v krizi, obnovují šest až osm procent, v období prosperity pak osm až dvanáct procent aut ročně,“ porovnal situaci Řecka a Česka Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

S výjimkou Řecka je u ostatních evropských států předčasné mluvit o příchodu ekonomické krize, prozatím se jedná o významné zpomalení růstu, soudí Jan Linhart, partner KPMG Česká republika.

„V horizontu několika měsíců se ale zpomalení na prodejích aut s velkou pravděpodobností projeví. To ostatně ukazují už říjnové výsledky prodejů v Německu, které oproti předchozím měsícům znatelně oslabily,“ řekl Linhart.