Čína se rozhodla rozvolnit omezení spojená s pandemií covid-19, která platila v posledních třech letech. Koncem prosince oznámila, že od 8. ledna přestane vyžadovat, aby se lidé přijíždějící do země podrobili karanténě. Má jim stačit negativní PCR test na covid-19.
Číňané následně zaplavili internetové stránky cestovních kanceláří. Například velká čínská online cestovní agentura Ctrip uvedla, že do půl hodiny po vydání zprávy o chystaném otevření hranic vzrostlo vyhledávání populárních destinací desetinásobně. Největší zájem byl o Macao, Hongkong, Japonsko, Thajsko a Jižní Koreu.
Na zprávy o rozvolnění reagovaly také akciové trhy. Růst zaznamenaly například akcie francouzské skupiny zaměřené na prodej luxusního zboží LVMH či švýcarský výrobce luxusního zboží Richemont.
Budou Číňané znovu nakupovat ve světě?
Společně s rozvolněním opatření by se dalo očekávat, že Číňané začnou cestovat a nakupovat v cizích zemích ve velkém. Před uzavřením hranic na začátku roku 2020 nakupovali Číňané 70 procent luxusního zboží v zahraničí.
Analytici i zástupci luxusních značek ale varují, že letecké společnosti zatím ještě plně neobnovily provoz a čínští turisté v nejbližší době nebudou cestovat tak hojně jako před pandemií.
Agentura Reuters také upozorňuje, že luxusní značky přišly s novými aktivitami a zaměřily se na domácí klienty. Data konzultační společnosti Bain ukázala, že během pandemických omezení v Číně vzrostly prodeje luxusního zboží, tržby se mezi lety 2019 a 2021 zdvojnásobily na 471 miliard juanů (1,551 bilionu korun).
„Na 70 procent se to už nevrátí,“ uvedl Jonathan Yan, ředitel poradenské společnosti Roland Berger v Šanghaji pro agenturu Reuters. „Jsem si jistý, že částečně budou Číňané nakupovat luxusní zboží i nadále. Je přirozené, že lidé nakupují, když cestují. Ale bude to spíše 50 na 50,“ dodal Yan.
Značky, jako je Louis Vuitton, v Číně otevřely nové vlajkové obchody a pořádaly módní přehlídky, aby oslovily spotřebitele, kteří do zahraničí cestovat nemohli. A přilákaly i nové klienty.
Kenneth Chow z poradenské společnosti Oliver Wyman uvedl, že polovina z čínských spotřebitelů, která nakoupila luxusní zboží v roce 2021, tak učinila poprvé. „Bude zajímavé sledovat, jak noví spotřebitelé budou vnímat rozdíly mezi nákupy luxusního zboží doma a v zahraničí,“ zmínil Wyman.
Roli mohou sehrát i ceny
Řada Číňanů se během pandemických omezení vydávala nakupovat luxusní zboží na ostrov Hainan v Jihočínském moři, o čemž svědčí také čísla. V roce 2021 představovaly útraty luxusního zboží na ostrově 13 procent všech útrat luxusního zboží v celé Číně. Před pandemií to bylo šest procent.
Podle Jonathana Yana ze společnosti Roland Berger bude popularita ostrova dále narůstat. Roli podle něj hraje i fakt, že pouhých 13 procent Číňanů má cestovní pas, firmy na ostrově mají navíc různé úlevy od dovozního cla či DPH.
Číňané, kteří nakupují v zahraničí především kvůli výhodnějším cenám, mohou právě ceny zboží donutit nakupovat ve své zemi. Rozdíly v cenách luxusního zboží mezi Čínou a jinými zeměmi už totiž nejsou tak výrazné, jako tomu bylo dříve.
Kabelky jsou v Číně o 10 až 20 procent dražší než v zahraničí, dříve však takové zboží bylo dražší o 50 až 60 procent. Svůj podíl na tom má také snížení dovozního cla na luxusní zboží v letech 2018 a 2019.
Hlavní výzkumný analytik společnosti Bernstein Luca Solca uvedl, že značky budou pracovat dále na snižování přeshraničních cenových rozdílů, přestože úsilí dále komplikuje oslabení měny vůči dolaru.
„Návrat Číňanů do Evropy, kde jsou ceny nižší, bude nějakou dobu trvat,“ řekl s tím, že návrat k cestování na dlouhé vzdálenosti očekává v roce 2024.
Někteří však mají cestovatelské plány již nyní. „Prsten Bvlgari, který by si přála kamarádka, je v Dubaji o dvacet procent levnější. Druhá kamarádka mi dala seznam kosmetických produktů, které jsou v Číně často vyprodané, takže je snazší je sehnat v zahraničí,“ uvedla jedenatřicetiletá Lucy Lu, která pracuje v Šanghaji.