Po vzoru Německa a některých dalších zemí Evropy přijde do Česka nový benzin E10.
Současný nejprodávanější typ Natural 95, obsahující do pěti procent lihu, zmizí podle nejnovějšího plánu petrolejářských firem bez náhrady v roce 2019 z trhu a k dispozici bude stejný natural, ale s deseti procenty lihu.
Ten sice produkuje do ovzduší méně škodlivin, ale při častějším tankování může poškodit motor starších aut. A těch je ze současných 3,7 milionu vozů se zážehovými motory v Česku většina.
Dražší o tři koruny
Jejich řidiči budou mít smůlu. Mohou buď riskovat poškození motoru, nebo začnou tankovat až o tři koruny dražší, vylepšený Natural 98, který líh obsahovat nebude. Další možností je koupě nového auta.
Zvýšit podíl ekologičtějšího lihu v benzinu nutí petrolejáře evropská legislativa, podle které musejí firmy docílit do roku 2020 v celém objemu všech prodaných paliv šestiprocentní úspory emisí CO2. „A to bohužel bez zavedení ‚édesítky‘, tedy benzinu s vyšším podílem lihu, nepůjde,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší firmy v oboru.
Stát na tom těžko něco změní – zavedení E10 u nás už umožňuje současná legislativa a pumpaři by teoreticky mohli začít prodávat benzin s vyšším podílem lihu třeba hned zítra. Zákon o pohonných hmotách zároveň ale nařizuje, že současný Natural 95 musí být u pump k mání do roku 2018.
Majitele vozů na diesel podobná komplikace nečeká. Už dnes se u čerpacích stanic prodává diesel s obsahem ekologičtější biosložky (olejů) až sedm procent a tento podíl česká ani evropská legislativa neumožňuje zvýšit.
MOL přebarvuje Česko. ‚Zmizel‘ Lukoil i skoro všechny pumpy Agip![]() |
V sousedním Německu jsou oba typy benzinu k mání souběžně. To vedlo k tomu, že většina tamních řidičů se benzinu E10 kvůli vyšší ceně a obsahu nepopulární biosložky vyhýbá.
U nás možnost výběru nebude. Méně lihový natural skončí postupně rokem 2018 a nahradí ho plně natural nový. Petrolejáři to zdůvodňují tím, že zdejší pumpy nemají k dispozici navíc jednu nádrž, ze které by se „édesítka“ prodávala vedle současného naturalu s pěti procenty lihu.
„Ve chvíli, kdy dojde k zavedení E10, by na trhu neměla být v nabídce souběžně paliva E5 a E10. Český logistický a distribuční systém na tuto variantu není připraven,“ říká mluvčí českého zastoupení koncernu Shell Petr Šindler.
Je to nezbytné, zní z branže
Podobně mluví i další firmy, například společnost MOL, která u nás provozuje čerpací stanice MOL (dříve Agip a Lukoil) a Pap Oil. „Zkušenosti z jiných zemí ukazují na to, že nedává smysl E5 a E10 nabízet souběžně,“ uvedl mluvčí MOL Tomáš Pavlík.
Konkurenti i další lidé z petrolejářské či automobilové branže připouštějí, že zavedení benzinu s vyšším podílem lihu je asi nezbytné ke splnění závazného limitu úspory šesti procent CO2 do konce roku 2020.
„Není ale pravda, že pumpy v Česku nemají k dispozici volnou nádrž k souběžnému prodeji obou benzinů. U většiny v minulých letech skončil prodej Speciálu, tedy benzinu s oktanovým číslem 91, a po něm volné nádrže jsou. Prodávají se z nich různá prémiová a další paliva, kterým koncerny dávají přednost,“ uvedl například Ivan Indráček, šéf Unie nezávislých petrolejářů, která sdružuje menší distributory a prodejce pohonných hmot.
Jak se skrývá tajemný Kodiaq? Nové SUV od Škody Auto pečlivě střídá maskování![]() |
Bývalý šéf Sdružení automobilového průmyslu (členy jsou největší výrobci aut) Antonín Šípek naznačuje, že souběžný prodej obou benzinů by u nás, stejně jako v Německu, vedl k tomu, že by E10 nikdo nekupoval.
Český problém je totiž vysoké stáří osobních aut. Motory vozů vyrobených zhruba od roku 2005 (rok se plus minus mění podle toho, o jaký typ a jakou automobilku se jedná), tedy počínaje evropskou normou Euro 4, částečně ještě i Euro 3, vyšší podíl lihu v benzinu bez potíží zvládnou.
Jenže průměrné stáří osobáků u nás se zvyšuje a letos v březnu dosáhlo úrovně 15,1 roku. Pro srovnání – v EU je to 9,7 roku. V Německu jezdí auta stará průměrně 9 let.
Z analýzy společnosti TÜV SÜD Czech vyplývá, že po Česku jezdí nějakých 3,3 milionu osobních aut starších deseti let, tedy vyrobených do roku 2005 (analýza vychází z dat z konce roku 2015). Z oněch 3,3 milionu vozů je kolem tří čtvrtin na benzin, a tedy právě je z větší části chystaná novinka postihne. A do roku 2019 se to příliš nezmění. „Dávno už jsme říkali, že stát by měl podpořit rychlejší obnovu vozového parku,“ říká Šípek.
