S padělky světoznámých značek se inspektoři setkávají stále častěji i v luxusních prodejnách v centrech českých měst, zejména pak v místech oblíbených zahraničními turisty. Za falešný textil tak zákazníci často platí částky srovnatelné s cenami originálů.
Nejčastěji si však cizinci přivážejí domů padělky z příhraničních tržnic. „Neoriginální věci si domů z Česka odváží převážně Němci a Rakušané,“ říká mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.
„Česká obchodní inspekce dostává více hlášení i na e-shopy či slevové portály, kde má zákazník minimální možnost si ověřit, zda se skutečně jedná o zboží odpovídající kvality,“ dodává mluvčí.
ČTĚTE TAKÉ: |
„V posledních 3 letech značně narostl počet malých zásilek dovážených poštou či kurýry. Je to způsobeno narůstajícím nákupem zboží přes internet, kdy zákazníky láká především nízká cena zboží. Pravděpodobnost, že se může jednat o padělky, je značně vysoká,“ uvedla pro server Lidovky.cz mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková.
Ze statistiky ČOI vyplývá, že z celkem 1946 loňských kontrol nabízela padělané zboží téměř třetina prodejců. Inspektoři vypsali 1111 pokut v hodnotě téměř 10 milionů korun a zabavili na 25 tisíc kusů imitací. Škoda byla vyčíslena na více než 44 milionů korun.
Nejvíc loni objevených padělků na sobě neslo motivy ze světa animovaného seriálu Pokémon. Mezi nejčastěji padělané textilní značky pak patřily Burberry, adidas či Louis Vuitton.
Padělek? Nevadí
Mezi největší „úlovky“ tuzemských celníků za loňský rok patřil například kontraband 136 680 kusů falešných ponožek značky Puma, kterou zadržel úřad na Karlovarsku. Originály by se na pultech obchodů prodávaly za téměř 16,5 milionu korun.
Nakupování padělků přitom Čechům nijak výrazně nevadí. Podle průzkumu agentury GfK z listopadu loňského roku vyplývá, že imitace značkového oblečení odmítá pouze třetina Čechů a Slováků.