Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Levnější předplatné Netflixu dostává obrysy, reklamu zajistí Microsoft

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Reuters

Streamovací platforma Netflix spojí síly se společností Microsoft. Ta bude Netflixu spravovat technologii pro prodej reklamního prostoru. Streamovací televize tak bude díky spolupráci schopna nabízet levnější předplatné s reklamami. Netflix to uvedl ve svém středečním sdělení. Počítá se s tím, že ho spustí ještě letos. Cena služby je ale stále neznámá.
  13:09

Netflix oznámil plán na zavedení levnějšího předplatného v dubnu, když mu v prvním čtvrtletí poprvé po více než deseti letech klesl počet předplatitelů. Reklamě na své streamovací platformě přitom dlouho odolával.

„Kdo se zajímá o Netflix, tak ví, že já jsem se vždy stavěl proti složitým reklamním vazbám a že jsem velkým zastáncem toho, aby předplatné bylo co nejjednodušší,“ uvedl v dubnu spoluředitel firmy Reed Hastings. „A i když to stále preferuji, jsem ještě větším zastáncem toho, aby měli spotřebitelé na výběr,“ dodal.

Jeho kolega a spoluředitel firmy Ted Sarandos pak v červnu řekl, že společnost vyjednává s několika firmami o možnostech spolupráce v reklamě. „Nebudeme přidávat reklamu do Netflixu tak, jak ho dnes znáte, přidáme reklamu pro lidi, kteří říkají ‚hele, chci nižší cenu a budu koukat na reklamy‘,“ zmínil tehdy Sarandos na tiskové konferenci.

Microsoft bude odpovědný za návrh a správu platformy pro inzerenty, kteří chtějí zobrazovat reklamy uživatelům Netflixu. „Microsoft prokázal schopnost uspokojit všechny naše reklamní potřeby tím, že s námi vytvoří novou nabídku předplatného založeného na reklamě,“ uvedl provozní ředitel Netflixu Greg Peters.

Spoluředitel Netflixu Reed Hastings letos v dubnu uvedl, že levnější předplatné nebude schváleno hned a odhadoval, že se ho diváci mohou dočkat nejdříve za jeden až dva roky. Pak ale Netflix změnil své plány a uvedl, že ho spustí již letos. Stále ale nejsou známé žádné další detaily nebo cena.

Netflix je momentálně v Česku dostupný ve třech formách předplatného, jeho cena se pohybuje od 199 do 319 korun.

Ztráta až dva miliony předplatitelů

Oznámení o partnerství přichází krátce před zprávou o hospodářských výsledcích Netflixu za druhé čtvrtletí, které firma zveřejní příští týden v úterý. Společnost upozornila investory, že v tomto období může ztratit až dva miliony předplatitelů, a to navzdory návratu populárního seriálu, jako je Stranger Things, který láme divácké rekordy.

Čistý zisk Netflixu v prvním čtvrtletí klesl o 6,4 procenta na 1,6 miliardy amerických dolarů, což v přepočtu zhruba 36 miliard korun. Za očekáváním analytiků zůstaly i tržby. Akcie Netflixu v reakci na výsledky i další výhled klesly zhruba o 25 procent.

Netflix také uvedl, že čelí sílící konkurenci, kterou pro něj představují nově spuštěné streamovací služby od tradičních zábavních společností. Vliv na celkový počet předplatitelů má ale také masivní sdílení přístupových hesel, dále vysoká inflace a přetrvávající invaze ruských vojsk na Ukrajinu. Netflix kvůli ní opouští ruský trh.

Největší konkurent Netflixu, společnost Disney+, už také uvedl, že zavede předplatné s reklamou. Zájem o sledování streamovacích kanálů totiž kvůli odeznívání pandemie slábne, konkurence sílí a spotřebitelé kvůli vysoké inflaci na zábavě šetří.

Microsoft loni vydělal na příjmech z reklamy deset miliard dolarů (asi 243 miliard Kč). Reklamy prodával mimo jiné na svém vyhledávači Bing a profesní síti LinkedIn. Minulý měsíc Microsoft dokončil akvizici on-line reklamní platformy Xandr od společnosti AT&T, která umožňuje inzerentům nakupovat reklamní prostor na tisících webových stránek, uvedla agentura Reuters.

Autoři: ,