Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Elektromobily v Norsku sice přibývají, spotřebu ropy se ale snižovat nedaří

Čerpací stanice amerického řetězce Circle K v norském Oslu (14. října 2022) foto: Profimedia.cz

Benzinové a dieselové stojany na norských čerpacích stanicích postupně ubývají. Norsko se i díky štědrým daňovým úlevám a dalším pobídkám snaží rychle odpoutat od tradičních spalovacích motorů. Celkovou poptávku po ropě se ale této severoevropské zemi daří snižovat méně, než mnozí původně očekávali.
  9:23

Norská vláda vyčleňuje na podporu elektromobility v zemi asi 1,8 miliardy amerických dolarů ročně, což je v přepočtu zhruba 38 miliard korun. I díky těmto pobídkám tak jsou třeba některé elektrické modely od Tesly cenově konkurenceschopné s tradičními vozy. Celková norská spotřeba ropy ale za posledních několik let příliš neklesla.

„V Norsku se prodej nových elektromobilů zvýšil ze tří procent v roce 2012 na skoro 80 procent v roce 2022,“ řekla v rozhovoru pro agenturu Bloomberg generální tajemnice Norské asociace pro elektromobily.

Po několika dotačních letech tak je asi pětina norského vozového parku poháněna elektrickou energií. Promítlo se to do spotřeby benzinu, která na území Norska klesla od roku 2012 o 37 procent.

U jiných dopravních prostředků ale není tak jednoduché se od ropných produktů oprostit. Týká se to třeba nákladních automobilů, u nichž kvůli technologickým mezerám k výraznějšímu přechodu na elektrický pohon zatím nedošlo. I v Norsku tak tyto vozy stále jezdí především na naftu, jak potvrdil v rozhovoru pro agenturu Bloomberg ředitel Norské silniční federace Oyvind Solberg Thorsen.

Naftu se nedaří nahrazovat

Statistická data ukazují, že norská spotřeba nafty je v letošním roce jen o 10 procent nižší než v roce 2015, kdy dosáhla svého maxima. Dostupné časové řady navíc neukazují, že trend ani není výrazněji klesající. Po roce 2020 se totiž poptávka po naftě začala opět navyšovat, a to i díky letecké dopravě.

„Pokud chcete mít nákladní auto nebo nějaký jiný těžký stroj, pak potřebujete naftu,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Bjarne Schieldrop, který je hlavním analytikem ve společnosti SEB AB.

Podle výpočtů agentury Bloomberg klesla od roku 2002 spotřeba ropy na jednoho Nora asi o čtvrtinu. Stále je však tato spotřeba mnohem vyšší než u sousedů, kterým se daří spotřebu snižovat i bez tak velkého rozšíření elektromobilů.

Analytik Schieldrop se v tomto ohledu domnívá, že Norsko je vysoce bohatá země, kde se od roku 2008 neustále zvyšuje počet obyvatel, a to tempem asi jednoho procenta za rok. Díky nakumulovanému bohatství a vysokým příjmům tak mohou spotřebitelé více utrácet a vysoké spotřebě nafty navíc hraje do karet i rozvinutá lodní a další průmyslová odvětví, kde se ropné produkty využívají na denní bázi.

Další státy zaostávají

Většina zemí po světě si tak rychlý odklon od spalovacích motorů dovolit nemůže. Mezinárodní energetická agentura však uvádí, že přístup jako Norsko se snaží razit i další země po celém světě, jsou ale více limitovány dostupnými finančními prostředky.

Analytici Mezinárodní energetické agentury přesto očekávají, že poptávka po elektrických autech bude postupně růst. Zároveň vyhlížejí pomyslný vrchol poptávky ropě, který by podle nich mohl přijít ještě před koncem tohoto desetiletí.

Norské zkušenosti naznačují, že elektromobily nejsou všelékem pro snižování emisí uhlíku, přesto mohou mít na spotřebu fosilních paliv vliv. Agentura Bloomberg uvádí, že vozidla na elektrický pohon již přispěla ke snížení globální poptávky po ropě asi o 1,5 milionu barelů denně, což je zhruba 1,5 procenta celkové spotřeby.

„Ropa se dostala z bezkonkurenčně silné pozice. Najednou musí bojovat s větrnou, solární, jadernou, vodní či jakoukoliv další energií,“ dodal pro Bloomberg Bjarne Schieldrop.

Autor: