Stále více domácích obchodníků se proto snaží oslovovat čínské turisty. Neváhají najímat čínsky mluvící personál a také žádají o speciální certifikát kvality vydávaný Čínskou agenturou pro výjezdovou turistiku.
"Zákazníci z Číny a také Tchaj-wanu jsou pro domácí obchodníky stále lukrativnější. Jejich útraty rostly v porovnání s ostatními turisty zemí mimo EU vůbec nejvíce. Krok s nimi nedokázali držet ani Rusové, kteří se již oklepali z krize a začali také více utrácet," říká Adéla Kupková ze společnosti Global Blue, která zprostředkovává daňové vratky pro nakupující pocházející ze zemí mimo Evropskou unii.
Infografika |
Tržby domácích obchodníků pocházející od turistů ze zemí mimo EU v prvních čtyřech měsících vzrostly o 26,5 procenta. Podle statistik Global Blue na tom měli největší podíl Tchaj-wanci (82,4 procenta), Číňané (56,9 procenta) a Rusové (39,5 procenta).
Zatímco Rusové i nadále tvoří dominantní skupinu mezi nakupujícími turisty ze zemí mimo EU, hodnota průměrného nákupu již posouvá do čela Číňany. Ti utratí v průměru za jeden nákup v Česku 11 379 korun, zatímco Rusové utratí 6751 korun a Američané zaplatí 8534 korun.
Příliv čínských kupujících potvrzují i domácí obchodníci. "Roste přitom nejen celkový počet nakupujících lidí z Číny, ale i počet movitých Číňanů, kteří sem jezdí nakupovat. Jejich útraty se neustále zvyšují," potvrzuje Oto Ledvinka, člen představenstva obchodu s křišťálem Erpet Bohemia Crystal. '
Zájem o čínské certifikáty kvality roste
Právě jeho firma je prvním českým držitelem čínského certifikátu kvality. "Certifikát dosvědčuje, že turisté v našem obchodě nevyhodí peníze za bezcenné věci a že i naše služby jsou na patřičné úrovni," řekl Ledvinka.
K získání certifikátu od Čínské agentury pro výjezdovou turistiku je potřebné vyplnit dotazník a zaplatit zhruba tisícikorunový poplatek. Obchodníci musí v dotazníku mimo jiné uvést, jaké zboží nabízejí, jak velký mají obchod, jestli je klimatizovaný, zda má odpočinkové prostory a podobně.
Čtěte také: |
Erpet Bohemia Crystal hýčká čínské kupující i tím, že jim k nákupům nabízí drink zdarma a nakoupené zboží jim i zdarma doveze až do hotelu. O čínský certifikát kvality mají zájem i další firmy. V příštím týdnu přibudou v Praze dvě nově certifikovaná obchodní místa – prodejna skla Celetná Crystal a zlatnictví Roberto Coin. Svůj zájem získat certifikát potvrdil Lidovým novinám i další prodejce sklářských výrobků – firma Moser.
"Číňané na certifikáty hodně dají. Snažíme se podchytit zájem klientů již před jejich odjezdem z Číny, aby znali značku a vyhledávali ji. Aby nebyli závislí na reklamě, kterou vidí tady, nebo na průvodcích, kteří je odvedou tam, kam oni uznají za vhodné," vysvětlil zájem Moseru o čínský certifikát kvality obchodní ředitel firmy Jaroslav Červinka.
Další nástroje marketingu
Kromě získání certifikátu kvality se snaží domácí obchodníci uzavírat dohody s cestovními kancelářemi, aby se informace o jejich obchodech dostaly do informačních letáků o Praze, resp. České republice. Do marketingu se zapojují i firmy zprostředkovávající daňové vratky.
"Vydáváme čínsko-japonské nákupní mapy. Nyní jsme udělali projekt na pražskou Pařížskou ulici. Obal na mapu tvoří vyobrazení této ulice," řekl Zbyněk Ambrož, ředitel české pobočky Premier Tax Free. Kupková z Global Blue potvrdila, že oslovovat čínské turisty ještě před jejich cestou do Evropy je klíčem k úspěchu obchodníků.
"Obchodníci vědí, že Číňané jsou ovlivnitelní. Nechodí náhodně po obchodech v centru Prahy, ale navštěvují obchody, na které získají doporučení," řekla Kupková.
Jak přilákat další Číňany
Loni do Česka podle Českého statistického úřadu přijelo 79 049 čínských turistů. Ve srovnání s rokem 2005 se jejich počet zvýšil téměř pětkrát. Pražský magistrát vyvinul v polovině dubna iniciativu o další posílení přílivu turistů z Číny. Do hlavního města pozvali zástupce největších čínských cestovních kanceláří a leteckých společností.
"Číňané představují velmi lukrativní klientelu vzhledem k jejich průměrným výdajům na osobu a na jednu cestu do Evropy. Tato částka činí přibližně 1400 amerických dolarů," uvedl ředitel konzultantské firmy Mag Consulting Jaromír Beránek.
V Česku nakupují Číňané převážně oblečení a módní doplňky, výrobky ze skla a také šperky a hodinky. "Rozptyl jejich útrat je 30 až 60 tisíc korun," řekl Červinka.
Se zvyšujícími se útratami Číňanů přibývají v domácích obchodech i čínsky mluvící prodavači. "Na prodejně musí být přítomen čínský personál, abychom byli schopni poskytnout čínským zákazníkům kvalitní servis," řekl Ledvinka z Erpet Bohemia Crystal.
Global Blue nabízí školení personálu obchodníků, aby dokázali efektivněji jednat s čínskými klienty. Podle Kupkové ale nejsou všichni obchodníci ochotni najímat čínský personál. "Někteří se bojí, že se Číňané mezi sebou budou domlouvat a oni jim nebudou rozumět," řekla Kupková.