Pátek 9. prosince 2022, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Nová Škoda Octavia nabízí pocit většího, manažerského vozu. Jen pocit?

Ekonomika

  6:59
Všichni ji už viděli. Všichni milovníci motorů si na ni udělali těžko ovlivnitelný názor. A pořád platí: jedni budou Škodu Octavia považovat za bezkonkurenční univerzální vozítko, které vás odveze na chalupu i na služební cestu, jiní zase budou kritizovat každý drobný nedostatek. Server Lidovky.cz přináší další díl seriálu Rodina na cestách.

Škoda Octavia má nové, nadčasové křivky. foto: Lidovky.cz

Hodnotit design nové generace oktávky je sebevražedná mise. Její křivky už všichni znají z českých silnic. Oproti své předchůdkyni má oblejší záď, je o pár centimetrů delší a dle našeho mínění karosérii prospěly modernější a nadčasové křivky. Což ale je otázka vkusu, který zvláště u toho tradičního českého vozidla nelze nikomu vnucovat. Ještěže seriál Rodina na cestách má zkoumat především užitnou hodnotu auta.

Octavia Combi 1.6 TDI 66 kW

Výbavová verze: Elegance

Cena testovaného vozu: 839 500 Kč

Délka: 4659 mm

Šířka: 1814 mm

Výška: 1465 mm

Rozvor: 2686 mm

Posaďme se tedy rovnou do kabiny. Ta prošla nejvýraznější proměnou. Měkčené plasty vzbuzují dojem vyšší třídy, ani chromové prvky nepůsobí levně, k pocitu luxusu přispívá i nová palubní deska. Navigace mluví česky, což není ani dnes zdaleka samozřejmostí. Panel má přehlednou, intuitivní grafiku, navíc velmi pohotově reaguje. V tomhle bodě za jedna.

Za povšimnutí stojí i dokonalý audiosystém, jehož vyladěného křišťálového zvuku si všimne i vaše tchýně (hovoříme z vlastní zkušenosti).

A změny k lepšímu u nové generace nekončí. Na zadních sedadlech je více prostoru a bez větších obtíží se tam poskládají dva urostlí házenkáři, aniž by hlavu měli zabořenou ve stropním čalounění. Na prostřední sedadlo ovšem už třetího spoluhráče nevměstnají. Ale až pojede s rodinou na hory oceníte otvor, jímž prostrčíte lyže. Jasně, není to žádná novinka, ale osvědčené řešení, které mnohokrát využijete.

Konstruktéři nafukovali i jinde. Proti předchůdkyni se totiž prodloužila o 9 cm na 4,66 metru a je například delší než Volvo V60 nebo BMW řady 3 Touring. A i kufr nabízí oproti předchozí generaci větší prostor: narostl o pět litrů na 610. Zavazadelník má plno bočních schránek, systém pavouků, které dokaží zajistit na místě klidně i klubko hadů. V těch vychytávkách hledá škodovka již tradičně těžko konkurenta. I když: v oblíbeném redakčním testu „nasoukej do kufru devětadvacítkové horské kolo, aniž bys musel odšroubovat byť jen sedlo“ neobstála. Délka při sklopených zadních sedadlech je odpovídající, potíž je v nejužším místě mezi zadními koly. Zdá se, že ani novou oktávku se nepodařilo zcela zbavit staré bolístky, která jí vysloužila přezdívku užovka.

Octavia na vás mluví - jak jinak - česky.
Škoda Octavia má nové, nadčasové křivky.
Interiér snese srovnání s vozy vyšší třídy.
Na zadních sedadlech je více místa, manažerský vůz to ale stále není.

Na druhou stranu, chcete-li vozit surfařské prkno uvnitř vozu, stačí sklopit přední sedadlo u spolujezdce a dovnitř nasoukáte bezmála třímetrový předmět. S tím surfem by nás to nenapadlo, automobilka to sama demonstrovala na ženevském autosalonu. 

Výbava testovaného vozu opět navozovala dojem, že sedíte ve vyšší, manažerské třídě. Namátkou: automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, osvětlení prostoru pro nohy, elektrické otevírání zadních dveří, nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s pamětí. Za to všechno si ovšem automobilka nechá zaplatit. Zkoušená oktávka s 1.6 TDI by stála 839 tisíc korun, běžně se prodává pochopitelně buď v levnější výbavě, anebo s nabušenější motorizací. 

Technické parametry:

  • Max. točivý moment v Nm: 230 Nm při 1400 ot/min

  • Maximální rychlost: 183 km/h

  • Převodovka: Manuální 5st.

  • Objem nádrže: 50 l

Spotřeba (udávaná výrobcem)

Město: 5,2 l/100 km

Mimo město: 3,5 l/100 km

Kombinovaná: 4,1 l/100 km

O zadní nápravě bylo napsáno už mnohé. U testovaného vozu, tedy se zmiňovaným motorem stále zůstává ta jednoduchá, což v porovnání s víceprvkovou je opravdu slyšitelný rozdíl, jehož si všimne i poučený laik (za něhož se ostatně autor textu považuje). Škoda, tady škoda s malým š. Tohle je nejslabší místo nové Octavia Combi se slabšími motory.

Závěr? Škodovka se v nové generaci oktávek snažila vzbudit pocit, že sedíte v manažerském voze, který vás stále dobře s rodinou přestěhuje v létě chalupu a v zimě na hory, ještě více zdůraznila silné stránky, jako je například kufr či přehledná a účelná palubní deska. Je jen otázka, jestli se vyplatí platit za pocit.  

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!