Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Lidem se vrátila chuť nakupovat. Obchodní centra pokračují v růstu

ilustrační snímek foto: Fidurock

Návštěvnost v obchodních centrech během pandemie poklesla a otázkou bylo, jestli se lidé vrátí zpátky. Podle Indexu Asociace nákupních center ihned po otevření obchodů rostla úroveň návštěvnosti a rostoucí trend pokračuje i tomto roce.
  18:33

V prvním pololetí navštívilo nákupní centra o 6,4 procenta více lidí v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Stejně tak tržby vzrostly meziročně za prvních šest měsíců roku o 10,3 procenta, zaznělo na úterní konferenci Asociace nákupních center.

Index návštěvnosti porovnávající hodnoty s předcovidovým rokem 2019 v červenci klesl na -8,1 procenta, což je podobná hodnota jako v loňském roce. Souhrnný index za prvních sedm měsíců letošního roku byl ještě o něco lepší, -7,5 procenta. Nejblíže úrovním v době před pandemií jsou centra na Moravě a projekty střední velikosti.

Minulý rok asociace oznamovala rekordní, více než desetiprocentní růsty tržeb v nominální hodnotě proti předpandemickému roku 2019. Stejný trend pokračuje i v letošním roce, když tržby meziročně vzrostly za první pololetí o 10,3 procenta proti roku 2019.

Nejenom za nákupy

„Nákupním centrům se daří a v kumulovaných číslech evidujeme pozitivní vývoj tržeb. V chování návštěvníků je po pandemii vidět určitý vývoj, chodí za nákupy méně často, ale utrácejí promyšleně a nebojí se sáhnout do peněženek. Velmi dobrá čísla vykazují například jídelní zóny a doplňkové služby v nákupních centrech. To potvrzuje směr, kterým se nákupní centra ubírají poslední roky. Stává se z nich stále více místo nejen pro realizaci nákupů, ale i pro trávení volného času s rodinou a přáteli,“ říká Jan Kubíček, výkonný předseda Asociace nákupních center ČR.

„Růst obratu je možné sledovat napříč regiony i velikostními kategoriemi nákupních center. Z pohledu vývoje tržeb si letos ve srovnání s loňským rokem vedou nejlépe pražská nákupní centra a projekty větších velikostí,“ komentuje data Tomáš Drtina, řídící partner ve společnosti Incomind.

Pokračující trend by neměl brzdit ani vývoj české ekonomiky. Podle ekonomky Raiffeisenbank Heleny Horské se očekává stagnace či pokles o -0,1 či 0,2 procenta.

„Je však rozdíl v sektorech, protože Česká republika je jedinou zemí, která zatím nepřekonala covidový šok,“ popisuje Horská. Podle ní domácnosti v posledních měsících nevnímají ekonomickou situaci negativně ovšem covidové nadúspory stále nechtějí utratit a drží si rezervy. „Spotřebitelská důvěra roste, tak jako spotřeba. Přesto cenový skok přinutil, aby české domácnosti šetřili, a to i na potravinách, což před tím nebylo,“ uzavírá Horská.

Navštěvujete nákupní centra či retail parky častěji a utrácíte tam více než v minulých letech?

celkem hlasů: 200

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 26. září 2023. Anketa je uzavřena.

NE141
Do obchodních center ani retail parků nechodím, ani tam neutrácím.38
ANO16
Velká obchodní centra nenavštěvuji, vyhledávám menší retail parky.5

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....