Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Ochromené přístavy tlačí na ceny. Každou sebemenší součástku prodražuje řada faktorů


Ning-po: Další z obrovských čínských nákladních přístavů se nachází ve městě Ning-po na pobřeží Východočínského moře. Z hlediska tonáže zpracovaného nákladu patří k nejvytíženějším přístavům světa, v roce 2015 jím prošlo téměř 900 milionů tun zboží. V roce 2006 se sloučil se sousedním přístavem ve městě Čou-šan. | foto: Profimedia.cz

Premium
Růst cen výrobních vstupů, který straší Česko i vyspělý svět, nekončí. Naopak, dostává další impulzy. Tím posledním je částečné uzavření jednoho z terminálů největšího kontejnerového přístavu světa Ning-po Čou-šan, kvůli němuž vznikají zácpy i v dalších přístavech v Číně i jinde. Doba, po kterou lodě prodlévají na kotvě, se nyní prodloužila ze dvou či tří na sedm až devět dní.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

To vše se podepisuje na cenách rejdařských společností a prodražuje každou sebemenší součástku, kterou si z Asie objednaly evropské nebo americké firmy. V konečných cenách to zaplatí spotřebitelé. Lidé to cítí hlavně u stavebních materiálů.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!