Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Ojeté auto stojí už téměř dvě stě tisíc. V průměru je jedenáct let staré

ilustrační snímek foto: Profimedia.cz

Průměrné ceny ojetých aut meziročně vzrostly v Česku o zhruba deset procent na 199 tisíc korun. Nárůst cen ojetin nicméně začíná brzdit i přesto, že nabídka vozů z druhé ruky stále pokulhává za poptávkou a prodávají se o něco mladší auta. V průměru ale stále téměř jedenáctiletá.
  14:43

„Jakákoliv ekonomická oslabení mají za efekt příklon k sekundárnímu trhu, tedy k ojetý vozům,“ uvedla generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová. V současnosti tak není problém se zájmem o nákup ojetých aut, ale právě s výkupem vozů k následnému prodeji, dodala šéfka společnosti, do které spadá síť autobazarů AAA Auto.

Podle výkonného ředitele Petra Vaněčka je v současné nabídce v Česku zhruba sto tisíc vozů. Tento ukazatel roste, což tlačí dosavadní růst cen ojetých automobilů dolů. Ve srovnání s tím na polském trhu množství nabízených aut kleslo o sedm procent na zhruba dvě stě tisíc vozů a ceny ojetin tam meziročně povyskočily o 27 procent.

O pouhých šest procent přitom stoupla prodejní cena průměrného ojetého auta v Maďarsku a to i přesto, že se v zemi výrazně smrskla nabídka a to až o zhruba třetinu.

Samotná společnost Aures Holdings během prvních tří čtvrtletí prodala 75 tisíc vozidel. To ve srovnání se stejným obdobím vloni znamená sedmnáctiprocentní nárůst. Firma předpokládá, že se ještě do konce roku podaří prodat rekordních sto tisíc vozidel.

Prodá se více elektromobilů

S rozšiřující se nabídkou ojetých vozidel na alternativní pohony, roste i poptávka po nich v jednotlivých zemích, ve kterých Aures Holdings působí. V Česku jde o meziroční nárůst o 45 procent, v Polsku je nárůst ještě o deset procentních bodů vyšší a na Slovensku o 123 procent. Podobné je to i u čistých elektromobilů, jejichž nabídka se rozšířila o 85 procent a na sousedním Slovensku o 173 procent. Nepoměrně vyšší čísla na Slovensku ale nejsou dána nějakým mimořádným příklonem k nové technologii, ale naopak doháněním dosavadního nezájmu, kdy Slovensko v počtu prodaných ojetých elektromobilů za Českem pokulhávalo.

Současně s tím je ale vidět i opačný trend a tím je návrat zájmu o dieselová auta u další skupiny zájemců. „důvody jsou jednoznačné a těmi je růst ceny pohonných hmot, na což trh reaguje zájem o vozidla s nižší spotřebou. zákazníky jsou vnímány jako úsporné právě dieselové vozy,“ uvedl Vaněček s tím, že v Polsku a v Maďarsku ale firma tento trend nevidí.