Pátek 13. prosince 2024, svátek má Lucie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Oprava Negrelliho viaduktu zamíchala jízdními řády. Co se bude v Praze dít?

Ekonomika

  16:00
PRAHA - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila výlukový jízdní řád pro trasu do Kralup nad Vltavou a Děčína, který začne platit 4. července během opravy pražského Negrelliho viaduktu.

Vizuální provedení studie, která řeší okolí pražského Negrelliho viaduktu jako prostor pro volný čas. foto: CCEA MOBA

Osobní vlaky i rychlíky z Masarykova nádraží jedoucí do Kralup a dále do Děčína vyjedou v jiných časech, které se proti běžnému jízdnímu řádu mohou lišit o jednotky minut. Změny se týkají většiny spojů na této trati.

Slavný viadukt přes Vltavu měří kilometr, mostní oblouky rozeberou na dílky

Vyplývá to z jízdních řádů zveřejněných na stránkách SŽDC. „Čas odjezdu vlaků na trase z Kladna bude většinou zachován. Končit ale budou v nově vzniklé stanici na Vltavské, v Bubnech, či v Dejvicích,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Oprava Negrelliho viaduktu zvýší kapacitu trati, nejvyšší povolená rychlost vlaků se tu zvýší ze současných 40 na 60 kilometrů v hodině. Vzroste rovněž počet vlaků, které přes most za hodinu projedou. Rozsáhlá rekonstrukce mostu vyjde na 1,44 miliardy korun, téměř miliardu bude možné proplatit z evropských fondů.

Historické zobrazení pražského Negrelliho viaduktu z 19. století.
Negrelliho viadukt v Praze.

Celá rekonstrukce potrvá přes tři roky. Oprava viaduktu je součástí plánované modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské letiště, která bývá označována jako rychlodráha.

Součástí oprav bude kromě výměny železničního svršku a spodku rozebrání dvou mostních oblouků na Štvanici, které poškodily povodně v roce 2002 a jejichž stav označují odborníci za havarijní.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po inženýru Aloisi Negrellim, který stavbu řídil.

Autor: