Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda vybuduje pro Monetu síť dobíjecích stanic

Ekonomika

  12:00
Praha - Moneta Money Bank je největším českým uživatelem elektromobilů. Celkem jich už provozují čtyřicet, objednaných jich mají ale celkem 150. Firma ale naráží na nedostatek dobíjecích míst a plánuje je proto vybudovat u svých poboček, kde je nabídne i veřejnosti. Síť stanic má postavit firma Olife Energy bývalého šéfa Českých drah Petra Žaludy. Jeho jméno se stalo známým především v souvislosti s jeho vysokým platem a následným „zlatým padákem“ 12 milionů korun.

Bývalý generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, v současnosti působí ve společnosti Olife Energy. foto: MAFRA – Jiří Salik Sláma

Nyní se s úřady jedná o zhruba sedmdesáti stanicích. Ty vybuduje společnost Olife Energy, za kterou stojí bývalý šéf Českých drah a české pobočky pojišťovny Axa Petr Žaluda. „Chceme aby lidé měli na blízku nejen naši pobočku, ale i dobíjecí stanici,” říká Jiří Huml, který má v Monetě na starosti sdílené služby.

Žaluda vydržel v čele národního dopravce celých pět let, nejdéle ze všech dosavadních šéfů. Nejvíce se ale „proslavil“ svým platem půl milionu korun měsíčně, při svém odchodu v roce 2013 navíc inkasoval zlatý padák ve výši 24 měsíčních platů, jednorázově mu tedy České dráhy vyplatily 12 milionů korun. Z pozice šéfa ČD ho odvolal tehdejší ministr dopravy v Rusnokově vládě Zdeněk Žák, který to zdůvodnil vysokým zadlužením společnosti. Rusnok tehdy personální změny prý schválil s obavou, aby České dráhy nedopadly podobně jako společnost Sazka, která musela nakonec projít konkurzem.

Z Prahy do Bibione elektromobilem zadarmo. Jde to, ale dře to

Zástupci Monety se snažili jednat i s velkými energetickými společnostmi, které již sítě dobíjecích stanic v Česku provozují, pro ně ale projekt údajně nebyl zajímavý. Společnou řeč našly až s Žaludovým startupem. Olife Energy ambici vybudovat v Česku síť dobíjecích stanic prezentoval již loni na podzim. Stanice pro Monetu mají tvořit jen část chystané sítě.

„Pro stanice ve městech ale chybí podpora, výhodnější je stavět je u dálnic, ale to my nepotřebujeme,” popisuje Huml.

Při jízdě elektromobilem po Česku si musíte dobíjení naplánovat, říká šéf e-mobility Siemensu

Moneta Money Bank postupně převádí svůj vozový park na elektřinu. Naráží ale na řadu problémů. Výrobci těchto aut například nepočítali s tím, že jich někdo bude chtít dobíjet v jedné garáží desítky.

Autor:

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Českých písniček pro děti je málo! Pusťte jim tuhle o rybičkách
Českých písniček pro děti je málo! Pusťte jim tuhle o rybičkách

Také jste radši, když si děti oblíbí hezkou českou písničku místo nějaké v angličtině? Pak se vám rozhodně bude líbit tahle rybičková písnička od...

Mohlo by vás zajímat