Nejvíc pevných telefonních linek v Česku bylo v roce 2001, jejich počet se tehdy přiblížil čtyřem milionům. Od té doby jejich počet klesá v souvislosti s rozvojem mobilních telefonů. Počet aktivních SIM karet poprvé předčil počet pevných telefonních linek v roce 2000.
V roce 1996, kdy byly spuštěny mobilní sítě GSM společností Eurotel (dnes O2) a Radiomobil (dnes T-Mobile), bylo v tuzemsku 200 000 aktivních SIM karet. O tři roky později už byly v Česku skoro dva miliony uživatelů mobilních telefonů. Od té doby počet zákazníků mobilních operátorů prudce rostl.
Mobilní trh je nasycený
Dnes je již mobilní trh vysoce nasycený. Podle údajů Českého telekomunikačního úřadu se loni v ČR poprvé snížil počet aktivních SIM karet na 14,24 milionu z 14,36 milionu v roce 2011. Za úbytkem stál pokles počtu předplacených karet i snižování počtu klientů společnosti MobilKom.
Pomalu ubývá nejen pevných linek, ale také veřejných telefonních automatů. Těch je v současnosti v České republice přes 16.000. Nejoblíbenější jsou ty které přijímají jak mince, tak telefonní kartu. Těchto přístrojů je v provozu 4500. Nejvíc, téměř 7500, je stále mincových telefonních automatů. Zhruba čtyři tisíce přístrojů je pak pouze na kartu.
Největší zájem o telefonní budky byl v letech 1993 až 2002, v té době mohli Češi telefonovat z 32 000 takových stanic. Poslední roky již kvůli značnému rozšíření mobilních telefonů provoz klesá.
Telefonní budky využívají turisté
Telefonní budky, kromě určitého objemu komerčních volání, mají stále své nezastupitelné místo při voláních na tísňové linky a v obdobích krizových situací - Telefónica takovýchto hovorů zaznamenává až 300 000 ročně. Lidé také automaty využívají jako náhradní řešení v případě rozbitého, zapomenutého nebo vybitého mobilu.
Nejvytíženější telefonní automaty jsou v turisticky exponovaných oblastech a na nádražích, z těch se volá i třicetkrát denně. Naopak nejméně jsou využívané budky v malých nebo okrajových obcích s malým počtem a pohybem obyvatel.
ČTĚTE TAKÉ: |
Dlouhodobý plán rušení veřejných telefonních automatů Telefónica nemá. Stát u části z nich ukládá povinnost provozu, ostatní jsou provozovány podle rentability. V případě, že v obci není žádný telefonní automat, je Telefónica povinna provozovat alespoň veřejnou telefonní stanici. Těch zřizuje maximálně pět do roka.