Internetové diskuze i články v médiích zaplnila značka BMW. Nechtěně. Za poslední tři týdny došlo v Praze ke dvěma nehodám, kdy do chodců vjeli řidiči s automobilem této německé značky. Oba podle všeho neřídili střízliví a od nehod utekli.
Německé automobilce se dostalo negativní publicity, která se může podepsat na renomé značky či dokonce na prodejích. K této možnosti se ale její čeští zástupci vyjadřují opatrně, bez naznačení možné újmy.
„Takoví řidiči by se chovali stejně v jakémkoliv voze, který by v daný moment řídili. Shodou okolností to byl vůz naší značky,“ vzkázala manažerka komunikace BMW Veronika Jakubcová s tím, že šlo o pochybení řidičů, nikoliv vozu.
PSALI JSME: |
K tragickým událostem došlo krátce po sobě. Nejprve na konci července vjel opilý ruský řidič v pražské Hybernské ulici do lidí na chodníků a šest z nich zranil. O několik týdnů později projel mladík autobusovou zastávkou v Praze a zabil na ní jedenadvacetiletou ženu.
Podle oslovených odborníků na PR a marketing však značka BMW v Česku neutrpí a svoji klientelu si uchová.
„Na image BMW zřejmě nebude mít citování značky v souvislosti s tragédií zásadní vliv. A to přesto, že se v českých médiích objevilo za týden od nehody více než 300 článků na toto téma. Veřejnost je totiž schopna oddělit jednu událost od dlouhodobého vnímání značky,“ myslí si Pavel Zábrodský z agentury Omnimedia.
Zároveň ale připomíná, že médiím i lidem v internetových diskuzích se podařilo vyprofilovat obraz řidiče jako nezodpovědného a zbabělého agresora, navíc řídícího zřejmě pod vlivem drog nebo alkoholu.
„Pro značku automobilu by bylo hodně špatné, kdyby v povědomí veřejnosti zarezonoval přenos – tento typ lidí jezdí touto značkou vozu. Na to ale podle mého názoru jedna, jakkoli tragická, událost nestačí,“ míní Zábrodský.
Velmi dobrý rok
Manažeři automobilky BMW přitom můžou být se svým současným působením v Česku spokojení.
Loni tu BMW prodalo víc než čtyři tisíce vozů, což vzhledem k současné situaci na trhu aut považuje za úspěch. V zemi zároveň působí i BMW klub ČR, který sdružuje majitele a fanoušky této značky.
Právě věrnost lidí lpících na značce by ji měla podržet i navzdory negativní reklamě v podobě silničních pirátů.
BMW V ČESKU: |
„Otázkou samozřejmě je, zda není problémem dlouhodobá pověst řidičů vozů BMW, kteří jsou zejména v internetových diskusích často označováni za arogantní. To se však týká často i Audi a souvisí to spíš s negativním vnímáním řidičů luxusnějších vozů. S ohledem na cílovou skupinu BMW to nevnímám jako riziko. Řidičům BMW to vadit nebude,“ tvrdí Rostislav Starý ze společnosti Konektor.
Marketingový expert předpokládá, že v tuto chvíli není třeba nijak zásadně měnit strategii propagace automobilky. Nicméně při její další tvorbě by měli kreativci z BMW nedávné události vzít v potaz.
„Značka by se měla vyvarovat nevhodných nezamýšlených dvojsmyslů. Ale opravdu to vnímám tak, že ta nešťastná událost nesouvisí s vozem. Pokud se nepletu, Trpišovský vybržďoval s mercedesem, Lacina vytlačil z dálnice vůz Superbem. A všichni odsoudili řidiče a o značku vozu se nezajímali,“ dodal Starý v narážce na starší případy silničních pirátů.