Pátek 6. prosince 2024, svátek má Mikuláš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Pivu v PET lahvích se Češi smáli, teď ho však sami kupují o sto šest

Ekonomika

  16:55
PRAHA - Obliba piva v plastových lahvích u českých zákazníků roste. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven loni jeho prodej v Česku vzrostl 45násobně, jeho růst potvrzují také obchodníci. Pivovary na růst poptávky reagují a nabídku zlatavého moku v plastu rozšiřují.
Pivo z plastu, ilustrační foto

Pivo z plastu, ilustrační foto foto: Shutterstock

Meziroční růst prodeje piva v PET lahvích o desítky procent ČTK potvrdil mluvčí sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

Podle něj je zájem o takto balené pivo největší v létě. "Aktuálním trendem a zajímavostí, kterou sledujeme především v prodejnách Albert působících v městech v blízkosti vodních toků, je to, že pivo v plastových lahvích začali hojně preferovat vodáci," řekl ČTK. Ti prý plastové láhve s pivem při sjíždění řek zavěšují za své lodě a tímto způsobem pěnivý mok chladí.

Čtěte více:

Pivaři neskousli zdražení piva, padesátník srazil prodeje o miliardu

Sládci se bouří proti 'vylepšování' pivní pěny, chtějí zpřísnit pravidla

Letní sezona hrála svou roli i při uvedení nového produktu Pivovarů Staropramen. "Nový Braník Dvoulitr nabízí praktické balení, které je vhodné obzvlášť pro ty příležitosti, kdy se sejde větší skupina lidí pohromadě a hospoda je příliš daleko," uvedla manažerka značky Braník Martina Bučková.

Domácí jedničkou v prodeji piva v plastových lahvích je skupina Heineken, který začal nabízet PET láhve s objemem 1,5 litru loni v dubnu, stáčel do nich Zlatopramen a Starobrno. Na konci minulého roku začal do PET lahví, ale o objemu dva litry, stáčet také pivo Velký Březňák.

Za necelý rok od uvedení se na českém trhu podařilo v plastových obalech prodat již téměř 300.000 hektolitrů všech tří pivních značek, což je víc než desetina celkové roční výroby Heinekenu v Česku. Letos počítá s výrobou až 500.000 hektolitrů. Letos v dubnu Heineken v pivovaru Starobrno spustil novou linku na stáčení piva do speciálních plastových lahví za více než 100 milionů Kč

Od loňského léta pivo v plastových láhvích prodává například i lídr trhu Plzeňský Prazdroj, který se prodeji piva v plastových lahvích bránil řadu let. Začal do nich stáčet nejlevnější druhy piva Klasik a Primus.

Obrovský růst
Přestože velká část tuzemských pivařů zůstává k pivu v umělohmotných láhvích skeptická, rostou prodeje piva v PET obalech obrovským tempem. Podíl v umělé hmotě baleného nápoje na domácím trhu dosáhl 1,2 procenta, zatímco předloni byl prakticky nulový.

Podle výkonného ředitele pivovarnického svazu Jana Veselého patří plastovým obalům budoucnost. Zvláště v případě, že budou PET láhve vratné a sníží se jejich cena, nyní stále výrazně vyšší než u láhví ze skla, dá se prý očekávat, že postupně vytlačí sklo.

Utrpí chuť?
Podle řady pravověrných pivařů trpí v umělohmotných obalech kvalita i chuť nápoje. Výrobci však mají jiný názor. "Skutečnost je ovšem taková, že pivo v těchto lahvích má identické chuťové i kvalitativní parametry jako je pivo ve skleněných lahvích," tvrdí vrchní sládek pivovaru Staropramen Zdeněk Lux.

Češi jsou společně s Iry v Evropě výjimkou a stále preferují točené pivo před baleným, i když se mezera mezi podílem čepovaného a lahvového dlouhodobě zmenšuje. Výrazně menší oblibě než v zahraničí se u konzervativních českých pivařů těší i plechovkové pivo. Jeho podíl dosahuje necelá tři procenta.

Autoři: ,