Portál Hromadné žaloby.cz nabízí jednoduchý nástroj, který pomáhá českým spotřebitelům organizovat se při hájení svých práv proti podvodníkům a těm, co se dopouštějí protiprávního jednání.
„Podvedení lidé už se na internetu sdružují a někdy zakládají i vlastní weby, ale chybí jim tah na branku a profesionální zázemí,“ vysvětluje jeden z otců projektu Petr Němec, který loni jako první Čech uspěl ve sporu s bankou, po které požadoval vrácení poplatků za vedení úvěrového účtu. ČTĚTE VÍCE
Lidé se mohou k hromadným žalobám připojit zadarmo. Jediným poplatkem je v případě vypuknutí soudní pře soudní poplatek v rozmezí od 400 do tisíce korun. Němec nicméně připouští, že ve složitých případech může projekt přistoupit i k platbě větší zálohy.
„V ideálním případě by měl být advokát placen z odměny, kterou vysoudí,“ dodává Němec. Jinak si poškození rozdělí náklady mezi sebe. Podle Němce se právník vzdává běžné hodinové sazby, protože účastí na medializovaných procesech investuje do svého renomé.
Jak projekt funguje?
Lidé se mohou buď připojit k žalobě vystavené na internetových stránkách, nebo založit nový případ. Až počet účastníků dosáhne určitého počtu, portál kontaktuje vybraného advokáta a požádá ho o nezávaznou nabídku právního zastoupení.
Vlajkové žaloby připravil portál ve spolupráci se spotřebitelským sdružením Test, jehož projekt Spotřebitaelská poradna už byla v některých případech úspěšná. Například v kauze UPC, která vymáhala přemrštěné částky za nevrácené modemy už první spotřebitelé vyhráli. ČTĚTE VÍCE
Telekomunikační společnost si přitom věří. „Tito podnikatelé se snaží vydělat na několik let staré polemice o přiměřenosti výše smluvní pokuty za nevrácení zapůjčeného zařízení. Výše smluvní pokuty přitom byla součástí všeobecných obchodních podmínek, s nimiž se klient při podpisu smlouvy seznámil. Podnikatelé nabádají někdejší klienty, aby šli do předem prohraného sporu a museli tak zaplatit vzniklé náklady řízení. Přiměřenost výše smluvní pokuty totiž nakonec potvrdil i Ústavní soud ČR ve svém usnesení z prosince 2012 (spisová značka I.ÚS 2494/12),“ oznámila společnost v reakci na připravovanou žalobu.
Na rozdíl od hromadného vymáhání poplatků od bank, se projekt Hromadné žaloby.cz zaměřuje na menší případy, které se týkají desítek až tisíce lidí. Zaměřit se chce nejen na podvedené spotřebitele, ale i regionální spory, nespokojené zaměstnance nebo pře pacientů s lékařskými zařízeními.
Jste také podvedení?První společnosti, na které se Hromadné žaloby.cz zaměří jsou UPC, Český inkasní kapitál a Bezreklamky.cz:
|