V téměř třicetikilometrovém úseku, delším ze dvou, které Číňani získali, stlačili cenu pod 150 milionů korun na kilometr. To je o skoro třicet milionů méně než i ty nejlevnější úseky nejjednodušší české dálnice D11. Polský stát i díky vstupu Číňanů ušetřil proti plánu na výstavbě dálnice A2 v přepočtu téměř 20 miliard korun.
Konkurenti z Polska i ze západní Evropy, kteří tendr napadli, mluví o dumpingových cenách. Zástupci čínského konsorcia tvrdí, že do ceny započetli i zisk a že nízké ceny nebudou dosahovat dovozem dělníků z Číny. "Polské zákony velice komplikují využívání čínské pracovní síly pro potřeby investic v zemi," řekl pro Zycie Warszawy viceprezident firmy COVEC Čao Siang. "Plánujeme zaměstnávat polské pracovníky i dodávky od polských subdodavatelů," tvrdí.
Do Polska se však chystá skupina čínských inženýrů a odborníků, kteří stavbu dálnice povedou. Číňané by rádi v Polsku budovali i varšavské metro a podíleli se na obnově polských železnic.
Dálnice mezi Lodží a Varšavou je jedna z nejdůležitějších infrastrukturních staveb, které mají v Polsku vzniknout před plánovaným mistrovstvím Evropy ve fotbale v roce 2012.
Je to první podobný kontrakt, který se nějaké čínské firmě podařilo v Evropě získat. Pokud vše dopadne podle představ investora, mohlo by to Číňanům otevřít dveře k podobným zakázkám po celé Evropské unii.
Podrobnosti o superlevných čínských dálnicích si přečtěte v středečním vydání deníku