Poruchové a podle řady cestujících i nepohodlné tramvaje od Škody Transportation tak dostanou pomyslnou druhou šanci. Na koleje by měly vyjet v řádu týdnů.
Ještě loni na podzim přitom vyjednávali manažeři dopravního podniku o možném prodeji bezmála 60 souprav 14T do některé ze zemí bývalého Sovětského svazu. Z prodeje však sešlo a dopravce se rozhodl tramvaje Porsche – které v Praze jezdí od roku 2006 – opravit z peněz, které získá z takzvaného strojního pojištění. Tramvaje už totiž řadu let nejsou v záruce.
Řidiči tramvají v Praze testují ’autopilota’. Nedodržuje ale jízdní řád |
Toto pojištění se vztahuje na případy vzájemné srážky tramvají, ale hlavně na technické vady, což je právě tento případ. Kvůli prasklinám na držáku podvozků bylo nutné vyřadit z provozu najednou přes padesát kusů strojů Porsche. V extrémních případech hrozilo zlomení konstrukce.
„Za všechny naše tramvaje typu 14T platíme ročně strojní pojistku ve výši 8,3 milionu korun. Oprava jedné soupravy nás v dílnách dopravního podniku vyjde odhadem na 1,8 milionu. První opravená tramvaj bude v provozu zhruba od června tohoto roku,“ popsal pro Lidovky.cz šéf tramvajové sekce dopravního podniku Milan Slunečko.
Celkem přijde na řadu 56 tramvají Porsche.
Opraváři budou tramvaje vracet na koleje tempem jednoho až dvou kusů za měsíc. Ekonomickou výhodnost prací bude ještě posuzovat vedení firmy. V tuto chvíli ale nic nenasvědčuje tomu, že by měl stroje 14T opravovat někdo jiný.
První opravě poničené konzole, která drží podvozek, přihlíželi technici z dopravního podniku v dílnách výrobce, plzeňské Škody Transportation. Strojírenská firma nabídla, že jeden kus dá dohromady na vlastní náklady.
„Splnili jsme, co jsme našemu zákazníkovi slíbili. Bezplatně jsme provedli vzorovou opravu jedné z tramvají, tak aby dopravní podnik mohl stanovené postupy využít pro práce na dalších vozidlech,“ uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá.
Hluk, poruchy a málo místa
Tramvaje s tváří od firmy Porsche nebyly z mnoha důvodů pro Prahu šťastným tahem. Problémy měly s převodovkami i koly, mnohokrát kvůli tomu musely do opravy.
PORSCHE V PRAZE
|
Cestující si stěžovali na nadměrný hluk v soupravách, vadily jim nepohodlné úchyty při stání i sedačky namířené proti sobě, mezi nimiž téměř nebylo možné projít. Postavit před sebe třeba kufr pak bylo nemyslitelné.
„Právě tento nedostatek chceme vyřešit. Kromě opravy podvozků totiž zrušíme většinu těchto nepohodlných míst, na nichž lidé sedí proti sobě. Sedačky budeme postupně nahrazovat,“ slíbil Milan Slunečko z dopravního podniku. První “pohodlnější“ soupravy by se měly objevit na kolejích po prázdninách.
Tramvaje tak budou mít profil sezení jako u příbuzného stroje 13T, který jezdí v Brně. Stroje z “rodiny Porsche“ jezdí ještě například v polské Vratislavi.