Možností budoucího využití Elektronické mapy (EMA) je ale celá řada. Umí třeba hlásit zastávky bez zásahu řidiče nebo zatopit tak, jak je ve voze zrovna potřeba. Systém vyvíjejí technici ze Škody Transportation, současného dodavatele tramvají pro metropoli, spolu s pražským dopravním podnikem.
Ten už tohoto „autopilota“ naplno testuje. Patnáct procent kolejové sítě v metropoli pokryly čipy, které komunikují s počítačem uvnitř soupravy. Systém se testuje hlavně na trase vytížených linek 18 a 17. Pro Prahu jej plzeňský podnik dodává zadarmo.
„Tramvaj, která přejede přes čip instalovaný v trati, ho načte speciální čtečkou. A protože je každý čip jedinečný svojí adresou a polohou, tak upřesní počítači v tramvaji, zda je vůz v toleranci. Tedy zda se má systém vypnout nebo vykonat nějakou definovanou činnost,“ popisuje Milan Slunečko, který v dopravním podniku vede tramvajovou sekci.
EMA umí zaměřit vůz s přesností na dvacet centimetrů. Cílem je zautomatizovat některé funkce bez zásahu řidiče. EMA není závislá na GPS, protože v městské zástavbě není tento systém dostatečně přesný. Do budoucna však uvažuje o zapojení do evropského navigačního systém Galileo.
Navzdory částečnému „nahrazení“ řidiče nepočítá dopravní podnik s možností, že by v budoucnu řídil tramvaje v Praze automat.
Nejvýrazněji je EMA zatím znát v zajištění větší bezpečnosti při průjezdu tramvaje skrze zatáčky a přes křížení nebo výhybky. „Systém elektronické mapy by se měl projevit hlavně ve výrazném posílení bezpečnosti provozu,“ vysvětluje mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
PSALI JSME: |
V případě že řidič pojede vyšší rychlostí do kolejového oblouku, než je povolená rychlost, tramvaj automaticky a včas vyhodnotí situaci, začne brzdit a upraví rychlost. Systém dokáže reagovat i na nejrůznější vady. Umí také vyhodnotit, zda je potřeba koleje promazat.
Paradoxně někdy dochází k tomu, že se kvůli strojově přesnému průjezdu oblouků a křížení tramvaje zpožďují. „Může to být daň z komfortu, kdy nám systém sníží náklady za opotřebení kolejnic a zvýší bezpečnost. Zpoždění jsme zaznamenali v sobotu a neděli až osm minut při jízdě z konečné na konečnou linky 18,“ popisuje Milan Slunečko z dopravního podniku.
Jeho lidé proto změnili nastavení systému tak, aby zpoždění aspoň částečně eliminovali. Ve všední dny k němu - zřejmě kvůli hustému provozu - nedocházelo.
Konec přetopených tramvají
EMA také „osvobodí“ řidiče od jednodušších činností. Dopravní podnik počítá třeba s tím, že automaticky vypne světla v tramvaji na konečné zastávce.
Pro cestující by také mělo být příjemným bonusem automatické ovládání teploty podle aktuálního počasí. To by mohlo zamezit přetopeným tramvajím v zimních měsících.
Lidé z dopravního podniku počítají s tím, že systém EMA budou využívat tramvaje 15T ForCity a 14T (takzvané Porsche), pak také některé starší modernizované tramvaje. 32 souprav prvně zmíněné tramvaje, které do Prahy dorazí letos, už by měly systém EMA mít.
„Současné soupravy by se jím postupně dovybavily. Do roku 2018 by systém měly mít všechny tramvaje 15T. Samozřejmě pokud všechny testy a zkušební provozy dopadnou dobře,“ doplňuje vedoucí tramvajové sekce Milan Slunečko.