Jde o garáže pro 350 aut vybudované na Prašném Mostě společně s tunelovým komplexem Blanka. Jenže zatímco tubusem už auta sviští bezmála dva roky, v podzemním parkovišti se prohání nanejvýš průvan. Podobná situace je i v garážích na Letné pro 800 aut postavených při stejné příležitosti – ovšem s tím rozdílem, že tyto prostory už mají termín otevření stanovený na začátek září.
Zákaz kamionů v Praze je jen nátlakové divadlo. Krnáčová a spol. hrají o okruh a peníze![]() |
Během dvou let zaznělo mnoho důvodů, proč stání ještě nefungují, pražští politici otevřeně mluvili o hororu nebo ostudě. Slíbili i řadu termínů, které se však nepodařilo dodržet.
Na Prašném Mostě – kde by mohli parkovat například návštěvníci centra Prahy, kteří odtud mají blízko na zastávku metra Hradčanská, nebo zaměstnanci nedalekého ministerstva obrany – budou nyní pracovat lidé z Metrostavu. Firma měla na starosti stavební část projektu, nyní zajistí i technologie, které nedokončila ČKD Praha DIZ, toho času v insolvenci.
„Otevření vypadá na přelom roku. Metrostav už objednal zbylou technologii,“ nadhodil další termín náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Co vlastně v garážích, nacházejících se na území Prahy 6, ještě chybí? Nutno připomenout, že si nedostatků, či spíše nedodělků, dlouho nikdo nevšímal a neřešil je.
„Jedná se o technologické dokončení garáží po ČKD a změnu části technologie v objemu zhruba osmnáct milionů korun. Vyvolala je změna provozování garáží, která spočívá v rozdělení jednotlivých pater pro veřejnost – krátkodobé stání, rezidenti a dlouhodobé stání. Ač se to nezdá, úprava je celkem náročná – jak na doplnění zařízení (kamery, čtečky, závory) tak hlavně na software řízení provozu garáží,“ popsal mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
KOLIK BUDE PARKOVÁNÍ STÁT
|
Předpoklad předání díla je do konce tohoto roku. Mluvčí zároveň uvedl, že práce za zhruba osmnáct milionů nezískala firma jako novou zakázku. „Změnu a doobjednání technologie budou řešeny dodatkem ke stávající smlouvě,“ doplnil Kostiha.
Přelom roku je už šestým termínem pro otevření, který velkokapacitní garáže dostaly. Částečně pozitivní byla alespoň zpráva, kterou před několika týdny vypustili pražští radní. Větší z garáží, na Letné poblíž stadionu fotbalové Sparty, se má otevřít letos v září. Parkoviště už má provozovatele.
Problém na Letné spočíval v tom, že rok a půl po dokončení garáží tam funkční zkoušky technologických zařízení zjistily nedostatečnou kapacitu vzduchotechniky. Tento nedostatek už by měl být do září vyřešený.
Stejně tak budou v otevření doufat i v nedaleké Praze 6, na Prašném Mostě. Její starosta Ondřej Kolář (TOP 09) opakovaně obvinil „velkou“ radnici, že se její představitelé vymlouvají, když vysvětlují důvody odložení otevření.
„Nám nebyl nikdy nikdo schopen přesně specifikovat, o jaké problémy tam má jít. Praha 6 bude žádat hlavní město, aby nám garáže svěřilo,“ uvedl starosta Kolář. Oficiální vyrozumění, jak radnice s touto žádostí pochodila, zatím nemá.
Cena garáží byla zahrnuta v ceně komplexu Blanka. Tunel vyšel město na více než 40 miliard korun a zprovozněn byl v září 2015. Garáže mají vlastní technologická zařízení, která jsou nezávislá na zařízeních Blanky.