Současné vysoké ceny nafty jsou pro české dopravce noční můrou. Více než Libyjce, kteří těžbu ropy snížili na minimum a vyhnali tak její ceny vzhůru, obviňují dopravci českou vládu.
"Ceny nafty neúměrně zatěžuje spotřební daň, což dlouhodobě zhoršuje konkurenceschopnost české dopravy i průmyslu. Trpí tím tranzitní přeprava i exportéři. Riziko dlouhodobých škod, plynoucích z eroze konkurenceschopnosti, není stále dostatečně doceňováno," uvádí Jan Zrůst, předseda představenstva společnosti CS Cargo. Ta se svými 2500 kamiony patří mezi největší dopravní a logistické firmy ve střední Evropě, její tržby loni převýšily 5,5 miliardy korun.
Ceny u evropských čerpacích stanic - klikněte pro plné zobrazení
Stát loni v lednu zvýšil spotřební daň na litr motorové nafty o korunu, což mělo podle ministerstva financí přinést do státní kasy dalších pět miliard korun. Z 19 na 20 procent vzrostla i DPH.
To se projevilo skokovým zdražením nafty u čerpacích stanic, Česko se stalo nejdražší zemí ve střední Evropě. A důsledek?
Aut jezdí víc, ale daní je méně
Kamiony, které republikou projížděly, tankovaly v Polsku, na Slovensku nebo ve Španělsku. V zahraničí tankovaly i české kamiony. Prodej nafty u českých čerpacích stanic poklesl, tím se snížil objem DPH placený pumpaři a vybraná spotřební daň dosáhla jen části sumy, kterou vláda očekávala. Například loni v prvním čtvrtletí se na spotřební dani z minerálních olejů vybralo 18,9 miliardy korun, což bylo jen o čtyři sta milionů více než v prvním čtvrtletí roku 2009.
"Kvůli zvýšení spotřební daně Česko loni přišlo o osm miliard korun. To je potvrzené součtem výměrů za všech dvanáct měsíců roku 2010," uvedl Ondřej Pavlík, ředitel společnosti DKV Česmad. Ta vydává karty, kterými dopravci platí pohonné hmoty, mýtné i servisní služby. V Česku má firma tisíc klientů.
Co ovlivňuje cenu pohonných hmot u českých čerpacích stanicRopa Dolar Koruna Konflikty Ekonomika |
Přesto výběr spotřební daně v letošním prvním čtvrtletí klesl meziročně o 200 milionů korun na 18,7 miliardy.
Lucembursko je nejlevnější
"Tankování v zahraničí samozřejmě pokračuje. Zhruba třetinu celkové spotřeby nafty kupují tuzemští autodopravci v cizině, kde je cena nižší. Stejně racionálně se chovají i tranzitující kamiony. Je to škoda. Přes Česko musí projíždět, ale peníze tu nenechají," uvedl Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Nádrž kamionu má většinou obsah 600 litrů. S přídavnými nádržemi, které většina vozidel využívá, se kapacita zvýší až na 1600 litrů. Pokud dnes takový kamion bere naftu v Polsku, ušetří oproti českým cenám při jednom tankování 6500 korun. Natankuje-li při průjezdu Lucemburskem, ušetří dokonce 9500 korun.
Ceny nafty v Evropě sleduje společnost ICOM Transport z Jihlavy, která provozuje 900 autobusů a 500 kamionů. "Aktuálně naše řidiče v zahraničí upozorňujeme, kde je nafta nejlevnější, a kde tedy mají tankovat," řekla obchodní ředitelka firmy Eva Kratochvílová.
Tankování v zahraničí potvrzuje i Petr Vlček, ředitel firmy Autodoprava Hanzalík, která provozuje 450 vozidel. "Levná nafta je v Polsku a třeba i v Bulharsku." Železniční dopravce AWT nemůže se svými 160 lokomotivami tankovat v zahraničí, snaží se tedy kupovat levnější bionaftu.
"S každým dnem nečinnosti přichází stát o daňové příjmy od řidičů, kteří se po Česku pohybují, ale netankují zde," uvedl autor studie o spotřební dani Aleš Rod z Liberálního institutu. Sazba daně by se podle jeho názoru měla snížit nejméně o dvě koruny na litr. Ministr financí Miroslav Kalousek zatím nechce výši spotřební daně měnit.