Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Přehled cen: kde v Evropě natankujete levněji?

Ekonomika

  7:01
PRAHA - Kvůli vyšší dani z motorové nafty Česká republika letos prodělala už 200 milionů korun. Dopravci Českem jen projíždějí a levnější naftu kupují v zahraničí.

Čerpací stanice. (Ilustrační foto.) foto: Shutterstock

Současné vysoké ceny nafty jsou pro české dopravce noční můrou. Více než Libyjce, kteří těžbu ropy snížili na minimum a vyhnali tak její ceny vzhůru, obviňují dopravci českou vládu.

"Ceny nafty neúměrně zatěžuje spotřební daň, což dlouhodobě zhoršuje konkurenceschopnost české dopravy i průmyslu. Trpí tím tranzitní přeprava i exportéři. Riziko dlouhodobých škod, plynoucích z eroze konkurenceschopnosti, není stále dostatečně doceňováno," uvádí Jan Zrůst, předseda představenstva společnosti CS Cargo. Ta se svými 2500 kamiony patří mezi největší dopravní a logistické firmy ve střední Evropě, její tržby loni převýšily 5,5 miliardy korun.

Ceny u evropských čerpacích stanic - klikněte pro plné zobrazení

prehled

Stát loni v lednu zvýšil spotřební daň na litr motorové nafty o korunu, což mělo podle ministerstva financí přinést do státní kasy dalších pět miliard korun. Z 19 na 20 procent vzrostla i DPH.

To se projevilo skokovým zdražením nafty u čerpacích stanic, Česko se stalo nejdražší zemí ve střední Evropě. A důsledek?

Aut jezdí víc, ale daní je méně
Kamiony, které republikou projížděly, tankovaly v Polsku, na Slovensku nebo ve Španělsku. V zahraničí tankovaly i české kamiony. Prodej nafty u českých čerpacích stanic poklesl, tím se snížil objem DPH placený pumpaři a vybraná spotřební daň dosáhla jen části sumy, kterou vláda očekávala. Například loni v prvním čtvrtletí se na spotřební dani z minerálních olejů vybralo 18,9 miliardy korun, což bylo jen o čtyři sta milionů více než v prvním čtvrtletí roku 2009.

"Kvůli zvýšení spotřební daně Česko loni přišlo o osm miliard korun. To je potvrzené součtem výměrů za všech dvanáct měsíců roku 2010," uvedl Ondřej Pavlík, ředitel společnosti DKV Česmad. Ta vydává karty, kterými dopravci platí pohonné hmoty, mýtné i servisní služby. V Česku má firma tisíc klientů.

Co ovlivňuje cenu pohonných hmot u českých čerpacích stanic

Ropa
Ještě v lednu se ropa obchodovala zhruba za 95 dolarů za barel, v současnosti se její cena pohybuje již na 123 dolarech za barel. Hlavním důvodem zdražení jsou nepokoje v arabském světě a oživení světové ekonomiky.

Dolar
V posledních týdnech výrazně oslabuje vůči ostatním světovým měnám. Investoři se totiž kvůli nízkým úrokovým sazbám v USA a hrozbě snížení ratingu zbavují dolaru a nakupují komodity. Jednou z nejoblíbenějších komodit je právě ropa, jejíž cenu žene vzhůru zvýšený zájem investorů.

Koruna
Pokud tuzemská měna posiluje, jako v dnešních dnech, může Česko částečně ochránit před přílišným zdražováním pohonných hmot. Ty se totiž nakupují za dolary a při silné koruně se za stejnou částku dá pořídit více ropy.

Konflikty
Pokud se v oblastech, kde se těží ropa, odehrávají ozbrojené konflikty, nebo přírodní katastrofy mohou postižené země dodávat méně ropy, a tím se její cena zvyšuje. V současné chvíli probíhá konflikt v Libyi.

Ekonomika
Pokud je světová ekonomika v útlumu, jako tomu bylo v dobách nedávné recese, spotřebovává méně ropy. V současnosti však všechny země hlásí oživení, což bude dál tlačit na zvyšování cen ropy, a Mezinárodní agentura pro energii pro tento rok očekává růst poptávky po ropě o 1,6 procenta.

Intenzita nákladní dopravy přitom rostla. Naznačuje to výběr mýtného. Letos za první čtvrtletí dopravci na mýtném zaplatili 1,974 miliardy korun, meziročně o 34 procent více. Čtvrtinu sumy představuje zvýšení sazeb. Po odečtu tohoto podílu vychází, že počet vozidel na dálnicích se zvýšil o 7,5 procenta. Další desítky tisíc aut jezdily na silnicích, kde se mýtné neplatí.

Přesto výběr spotřební daně v letošním prvním čtvrtletí klesl meziročně o 200 milionů korun na 18,7 miliardy.

Lucembursko je nejlevnější
"Tankování v zahraničí samozřejmě pokračuje. Zhruba třetinu celkové spotřeby nafty kupují tuzemští autodopravci v cizině, kde je cena nižší. Stejně racionálně se chovají i tranzitující kamiony. Je to škoda. Přes Česko musí projíždět, ale peníze tu nenechají," uvedl Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Nádrž kamionu má většinou obsah 600 litrů. S přídavnými nádržemi, které většina vozidel využívá, se kapacita zvýší až na 1600 litrů. Pokud dnes takový kamion bere naftu v Polsku, ušetří oproti českým cenám při jednom tankování 6500 korun. Natankuje-li při průjezdu Lucemburskem, ušetří dokonce 9500 korun.

Ceny nafty v Evropě sleduje společnost ICOM Transport z Jihlavy, která provozuje 900 autobusů a 500 kamionů. "Aktuálně naše řidiče v zahraničí upozorňujeme, kde je nafta nejlevnější, a kde tedy mají tankovat," řekla obchodní ředitelka firmy Eva Kratochvílová.

Tankování v zahraničí potvrzuje i Petr Vlček, ředitel firmy Autodoprava Hanzalík, která provozuje 450 vozidel. "Levná nafta je v Polsku a třeba i v Bulharsku." Železniční dopravce AWT nemůže se svými 160 lokomotivami tankovat v zahraničí, snaží se tedy kupovat levnější bionaftu.

"S každým dnem nečinnosti přichází stát o daňové příjmy od řidičů, kteří se po Česku pohybují, ale netankují zde," uvedl autor studie o spotřební dani Aleš Rod z Liberálního institutu. Sazba daně by se podle jeho názoru měla snížit nejméně o dvě koruny na litr. Ministr financí Miroslav Kalousek zatím nechce výši spotřební daně měnit.

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...