Neděle 16. května 2021svátek má Přemysl 16 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Président Karel IV. se prý v reklamě neeticky chlubí

Různé druhy sýrů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Různé druhy sýrů. | foto: Shutterstock

PRAHA Mezi třemi producenty sýrů se rozhořel spor o to, zda televizní reklama, která vychvaluje výrobek jednoho z nich, je etická a nepoškozuje ostatní konkurenty na tuzemském trhu. Podle arbitrážní komise Rady pro reklamu ale reklamní spot není v rozporu s platnými pravidly.

Arbitrážní komise proto stížnost na reklamu zamítla. Stížnost se týká reklamy na zrající sýr s bílou plísní na povrchu Président Karel IV., který na tuzemský trh dodává Lactalis.

Konkurenčním firmám TPK Hodonín a Povltavské mlékárny Sedlčany se nelíbí, že v televizní reklamě společnosti Lactalis je použit slogan "Tak chutná ten nejlepší", a proto zaslaly stížnost Radě pro reklamu.

Co je Rada pro reklamu

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

"Oba stěžovatelé jsou přesvědčeni, že dochází ke snižování hodnoty jejich produktů, přičemž je využita důvěřivost spotřebitelů vůči televizní reklamě. Jsou toho názoru, že jednání zadavatele je nutno považovat za nekalou obchodní praktiku a může zdiskreditovat v očích spotřebitelů produkty i jiných konkurentů," uvedla arbitrážní komise.

Společnost Lactalis se naopak hájí tím, že v reklamě použila superlativní nadsázku, která je zřejmá na první pohled. Podobné formy reklamy jsou podle právních zástupců firmy Lactalis v Česku přípustné a nepatří mezi nekalé obchodní praktiky.

"Arbitrážní komise má za to, že v případě předmětné reklamy nevyjadřuje použití superlativu žádnou konkrétní a měřitelnou hodnotu, která by mohla vést k diskvalifikaci produktů soutěžitelů a ke klamání spotřebitelů," stojí v rozhodnutí arbitrážní komise, která stížnost v závěru dubna zamítla.

Jedenáct stížností bylo lono oprávněných
Loni Rada pro reklamu řešila 60 stížností na reklamu, kterých bylo ve srovnání s rokem 2009 o sedm více. V 11 případech dala loni arbitrážní komise RPR za pravdu stěžovatelům. Za neetické označila například reklamní kampaně rádia Bonton, Pivovaru Rohozec či drogerií Rossmann. Některé stížnosti, které RPR loni dostala a zamítla, byly netradiční a týkaly se například reklamních spotů s upírem, které prý vystrašily malé děti.

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Vratislav Štůla po druhé světové válce nastoupil do služeb OSN. Dvacet let... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Mnohé dávné pohanské zvyklosti přežívají dodnes, byť mají spíš kouzlo zábavného... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Izraelský protiraketový systém Iron Dome ničí rakety odpálené z Gazy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...