Kolik černochů žilo počátkem 15. století ve středních Čechách? Asi každý Evropan by odpověděl, že velmi málo, zdali vůbec nějací. V zámoří ale někteří nad takovou otázkou přemýšlejí a neváhají se pustit s „domácími“ do pře.
České vývojářské studio Warhorse tak čelilo dotazu fanouška z Japonska, který si stěžoval, že v připravované hře odehrávající se v roce 1403 za vlády Václava IV. v okolí dnešního města Rataje nad Sázavou, najdeme pouze bělochy.
Fanoušek na svém webu tvrdí, že v té době zde žili například Mongolové – vždyť s nimi středoevropské národy dvě stě let před tím válčily. Poté ale vytáhne ještě silnější argument – dobové iluminace a fresky se svatým Mořicem nebo královnou ze Sáby.
„Podle mě je velmi pokrytecké obhajovat absenci rozdílných ras 'historickou přesností'. Zvlášť, když je tolik příkladů z dobových uměleckých děl, které dokazují, že cizí rasy byly umělcům důvěrně známé,“ napsal českým vývojářům uživatel s přezdívkou Tengokujin.
„Cizí rasy jsme vyřadili jen proto, že v Čechách tehdy prostě nebyly. To je celé. Nebo lépe: byly, ale velmi zřídka. Hra se odehrává na devíti kilometrech čtverečních, takže není reálná šance, abyste tam nějaké potkali,“ odpovědělo studio Warhorse.
Žádné bílé slepice a červené kabáty
České vývojáře čekají ještě dva roky práce, které je ještě stále hodně. Kvůli historické přesnosti se dokonce jeden člen týmu stará pouze o rešerši historických pramenů.
„Na některé nepřesnosti nás upozorňují i hráči. Někdo nám například napsal, že máme špatnou barvu slepic, protože bílé slepice v té době nebyly. Nebo uděláme správný kabát, ale někdo, kdo tomu rozumí, napíše, že nemůže mít ani žlutou barvu, protože žlutá byla symbol prostitutek, ani červenou, protože ta byla strašně drahá a daná postava by si ji nemohla dovolit,“ řekl Lidovým novinám otec projektu Dan Vávra.
Fanoušci hrají při vývoji významnou roli. Záměr udělat počítačovou hru, která by se odehrávala zhruba v době husitských válek, se sice vydavatelům líbil, o jeho financování ale neměli zájem. I když projekt zaštítil miliardář Zdeněk Bakala, Vávra a jeho tým se museli hledat financování i jinde. A právě hráči přispěli na pokračování projektu více než milionem britských liber – v přepočtu více než 36 miliony korun.
A úspěch vnímají vývojáři jako velký závazek. „Množství vybraných peněz jsem trochu očekával. Víc mě překvapila neuvěřitelně pozitivní reakce herní komunity,“ komentoval to pro server Lidovky.cz Vávra.