Pátek 6. prosince 2024, svátek má Mikuláš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Pád tržeb e-shopů pokračuje. Největším propadákem jsou bývalí vítězové paniky

ilustrační snímek foto: Archiv Heureka

Obrat českých e-shopů ve druhém čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o osm procent. V porovnání s prvním čtvrtletím se však propad obratu proti loňsku zmírnil a zvedla se také průměrná hodnota objednávky. Podle srovnávače Heureka.cz Češi často volí dražší varianty zboží s vidinou vyšší kvality.
  16:28

„Na základě našich dat jsme očekávali, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu a skutečně jsme zvýšenou poptávku o online nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu. Lidé tedy nejspíš čekali na vyúčtování za energie a kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou,“ řekl generální ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Největší meziroční nárůst v počtu vyhledávání ve druhém čtvrtletí zaznamenala kategorie pracích prášků, dosáhl 87 procent. Následovaly deodoranty, fritézy a volně prodejné léky, kde zvýšení shodně činilo 50 procent. O 27 procent více vyhledávání se ve druhém čtvrtletí dočkaly okružní pily a o 30 procent rázové utahováky.

Nárůst v případě rázových utahováků podle výkonného ředitele Heureky pro Česko a Slovensko Jana Mayera dokazuje, že si lidé, aby ušetřili, vyměňují motorový olej nebo pneumatiky na autě svépomocí doma. „Také potřebují nařezat dřevo do kotlů, které si pořizovali ve velké míře loni,“ dodal k výsledku vyhledávání u okružních pil.

Kamna jsou propadák

„Propadákem kvartálu je ve velké míře zboží, které si lidé kupovali se začátkem energetické krize minulý rok. Absolutně nejhůř dopadla krbová kamna s propadem 68 procent,“ dodal Mayer.

Kotle pak zaznamenaly pokles 47 procent, u ohřívačů vody a bojlerů to bylo 28 procent, informovala Heureka. Počet vyhledávání ve druhém čtvrtletí se meziročně snížil také elektrokoloběžkám, a to o 44 procent, nebo kočárkům o 38 procent.

Zákazníci podle Bravermana na internetu častěji nakupují drobné zboží denní spotřeby, jako jsou například zubní pasty nebo zmíněné prací prostředky. Naučili se to již v době koronavirové pandemie, uvedl. Mnohdy také volí dražší zboží s vidinou vyšší kvality.

„V důsledku této kombinace častějších nákupů a pořizováním dražšího zboží se mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 435 korun,“ řekl. Očekává, že obrat e-shopům ve třetím čtvrtletí poroste.

Vybrané rostoucí kategorie, druhé čtvrtletí 2023 versus druhé čtvrtletí 2022
prášky na praní87%
deodoranty50%
fritézy50%
volně prodejné léky50%
kojenecká mléka49%
sedací soupravy42%
přípravky na čištění pleti41%
krmivo pro kočky34%
elektrické zubní kartáčky33%
rázové utahováky30%
okružní pily27%
zdroj: Heureka.cz
Vybrané klesající kategorie, druhé čtvrtletí 2023 versus druhé čtvrtletí 2022
krbová kamna-68%
kotle-47%
elektrokoloběžky-44%
grafické karty-42%
investiční zlato-40%
kočárky-38%
ohřívače vody a bojlery-28%
zahradní traktory-28%
hnojiva-27%
koloběžky-26%
pečící trouby, varné desky-25%
zdroj: Heureka.cz
Autoři: ,