V Česku zatím mobilní aplikace Uber funguje jen v Praze, nicméně za dva roky svého dosavadního „života“ kolem sebe notně víří prach. Celosvětový projekt totiž formálně využívá princip spolujízdy, nicméně podle zdejších úřadů i konkurence spíše taxikaří a vydělává bez licence.
I proto je první oficiální kontakt mezi primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) – dlouhodobou kritičkou zmíněného principu – a zástupci Uberu důležitý. Podle informací serveru Lidovky.cz firma na setkání slíbila, že lidem z magistrátu umožní kontrolovat, zda její partneři jezdí podle pravidel.
Nové taxíky bez řidiče. Volvo a Uber budou společně vyvíjet samořídící auta |
Pro vysvětlení: Uber úřadu na konci loňského roku zablokoval platební karty, které slouží jako jediný prostředek k objednání přepravy. Tím jim kontroly de facto znemožnil. Nyní je Uber odblokuje.
„Setkala jsem se s vedením Uberu a opět jsem je vyzvala, aby svou činnost v Praze zlegalizovali. Nemůže pro nás být partnerem někdo, kdo nesplňuje legislativu. Celá služba je pro nás absolutně netransparentní,“ řekla pro Lidovky.cz primátorka Krnáčová.
Konkurence Uberu pochybuje i o tom, že po odblokování platebních karet, budou mít kontroly úředníků smysl.
„Pro Uber není zase takový problém nastavit pro daného klienta malou skupinu řidičů, kteří taxametr používají a řidič mimořádně taxametr zapne,“ říká například podnikatel Radim Jančura, kterému patří společnost Tick Tack Taxi.
Aplikace Uber může zákazníkům nabízet jízdy šoférů s taxametrem, ale také smluvních řidičů, kteří žádnou licenci nemají. Oficiálně se jako taxikáři neživí a nabízejí formálně spolujízdu. Po sérii dopisů si, navzdory veškerým invektivám, zástupci Uberu s lidmi z magistrátu sedli za stůl. Věří v pročištění atmosféry.
„Velmi si vážíme vstřícného kroku paní primátorky Krnáčové, že nás se svým týmem přijala. Během schůzky jsme diskutovali o oblasti smluvní přepravy v Praze, specifikách i přínosech naší aplikace pro Pražany a odpovídali na dotazy magistrátu, které se týkaly zejména struktury a smluvních záležitostí naší společnosti,“ popsala mluvčí společnosti Barbora Polachová.
Cílem pondělního setkání bylo podle ní najít společnou řeč ohledně budoucí regulace služeb postavených na principech sdílené ekonomiky.
„Zdůraznili jsme nutnost spolupráce při tvorbě a podpoře nové regulace, která bude brát v úvahu inovativní služby a přání lidí v oblasti smluvní přepravy. Dohodli jsme se, že schůzka je pouze jednou z řady a povede ke konstruktivním návrhům v oblasti nové legislativy,“ dodala Polachová.
Pomůže zákon?
Co se zmíněné regulace týká, hlavní město si hodně slibuje od novely zákona o silniční dopravě. Uber podle Adriany Krnáčové na setkání přislíbil, že svou činnost přizpůsobí chystané podobě tohoto zákona.
Na novém nastavení pravidel spolupracuje Praha například s čím dál rozšířenější aplikací Liftago, která za poplatek zajišťuje licencovaným taxikářům jakýsi elektronický dispečink. Zákazníkům nabízí prostřednictvím chytrých telefonů služby zapojených řidičů.
Liftago mimo jiné navrhuje, aby byly zákonem odděleny a přesně definovány podmínky nevýdělečné spolujízdy a komerční přepravy. U nevýdělečné přepravy navrhuje definici, kdy cílem řidiče není zisk, ale pouze sdílení nákladů.
KONKURENCE O SCHŮZCE KRNÁČOVÁ-UBEROtázka mířila na umožnění kontrol Uberu ze strany úředníků.
„Říkám ano, pokud je toto myšleno jako férová nabídka. Pro Uber však není takový problém nastavit pro daného klienta malou skupinu řidičů, kteří taxametr používají a řidič mimořádně taxametr zapne. Může to tak být, a nemusí, to se brzy pozná. Kdyby Uber chtěl, již dávno by byl v souladu se zákonem jako třeba v Německu. Uber není sdílená ekonomika, protože řidiči nejedou stejným směrem jako klient. Tou je například spolujízda.“
„UberPOP stejně nikdo kontrolovat nebude. Když se podíváte do Prahy, tak tam jezdí stovky „černých“ bez problému i s reklamami, ale kontrolovaní jsou pouze řádní OSVČ. Prostě se blíží doba, kdy na Uber půjdeme všichni a budeme mít klid.“
„Nevím, zda je na tom státní správa tak špatně, že nemůže provádět kontroly kvůli zablokovaným kartám. Nicméně kontroly mají být anonymní, což bude podle mě po odblokování karet problém, protože Uber bude vědět, komu patří.“ |