Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Radegast vyrobil pivo ze vzduchu. Chce poukázat na nedostatek vody

Limitovaná edice Futur z pivovaru Radegast upozorňuje na nedostatek vody. (17. srpna 2023) foto: Radegast

Pivovar Radegast, který spadá pod Plzeňský Prazdroj, vyrobil limitované množství ležáku Futur. Dvousetlitrová várka vznikla pomocí technologického zařízení EWA, které je schopné získávat vodu i ve velmi suchém a horkém prostředí. Záměrem projektu je upozornit na úbytek vody v přírodě.
  20:09

Pivovar Radegast na problematiku zadržování vody v přírodě upozorňuje dlouhodobě a nyní uvařil jako první pivovar ve střední Evropě pivo z vody získané ze vzdušné vlhkosti.

Technologické zařízení na získávání vody ze vzduchu vzniklo ve spolupráci Univerzitního centra energeticky efektivních budov (ČVUT UCEEB) a společnosti Karbox.

„EWA je unikátním zařízením, které je schopné získávat vodu i ve velmi suchém a horkém prostředí. Primárně je určeno jako nouzový zdroj pitné vody například pro složky záchranného systému ve velmi suchých oblastech. Dokáže získat zhruba 35 litrů vody za den v těch nejsušších a nejteplejších místech na světě. Nicméně pro průmyslovou výrobu piva by získávání vody v takových podmínkách bylo nemožné nebo přinejmenším velmi nákladné,“ říká Tomáš Matuška, vedoucí týmu S.A.W.E.R. na ČVUT UCEEB, který se na vývoji přístroje podílel.

EWA je postavena na stejné technologii jako unikátní přístroj S.A.W.E.R., který ČVUT UCEEB vyvinul pro výrobu vody pro český pavilon na světové výstavě Expo 2020 v Dubaji. S.A.W.E.R. zde vyrobil i přes 1 300 litrů denně a rozhodně to není maximum této technologie.

1. října 2021

Symbolická várka

Radegast Futur je velmi hořký ležák, má přes 60 jednotek hořkosti (IBU). Většina českých ležáků má přitom hořkost kolem 30 IBU.

„Ležák Futur je důkazem, že by se pivo tímto způsobem uvařit dalo, ale zároveň je vzkazem, že budoucnost bez vody v Radegastu určitě nechceme. Proto se snižováním její spotřeby a ochranou vodních zdrojů zabýváme dlouhodobě a podporujeme projekty, které se věnují zadržování vody v krajině. Od roku 2015 jsme do nich investovali přes sedm milionů korun,“ říká Petr Klíma, senior brand manažer značky Radegast.

Radegast Futur vznikl pouze v symbolickém množství a nepůjde do maloobchodního prodeje. Lidé ho budou moci ochutnat čepovaný na letošním Radegast dni, který se koná 26. srpna v pivovaru v Nošovicích, a několik lahví budou moci vyhrát v rámci soutěží pivovaru na sociálních sítích.

Autor: