Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Radlery vytlačují nealko pivo. Pro výrobce jsou požehnáním, mají na nich vysokou marži

Různé pivní druhy - ilustrační foto. foto: Cottonbro/Pexels

Doporučujeme
Praha - Historicky největší prodejní skok udělaly v loňském roce pivní mixy, tedy směsi limonád s pivem, zejména s tím nealkoholickým. Loni tato kategorie, z Německa či Rakouska známá jako radler a u nás třeba beermix či míchaný nápoj z piva, poprvé produkcí dokonce převýšila desítky let etablované klasické nealko pivo.
  5:00

Pivním mixům na to stačilo pouze deset let. Jejich nečekaně úspěšný start totiž začal téměř přesně před deseti lety, v květnu 2011, kdy Staropramen uvedl na trh svůj první ochucený a tehdy ještě s klasickým pivem míchaný Cool Lemon. Po čase prvenství neudržel, přidali se další – včetně lídra trhu Prazdroje, který dnes se značkou Birell kategorii vládne.

Radler není jen pro Heineken. Pivní limonády tak může známým pojmem označovat každý

Loni výroba těchto míchaných nápojů na bázi piva navzdory koronakrizi vyskočila dle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven z předloňských 424 tisíc hektolitrů na 657 tisíc hektolitrů (131,4 milionu půllitrových balení). Oproti tomu klasické nealko pivo zaznamenalo pokles z 564 tisíc hektolitrů na 453 tisíc hektolitrů produkce pro domácí trh. I s jeho exportem, loni na úrovni 67 tisíc hektolitrů, tak české pivovary poprvé vyrobily a prodaly méně klasického nealka než ve směsi s limonádou.

Brněnská restaurace Zlatá Loď
Ilustrační foto.

S tím evidentně souvisí i způsob, jakým výrobci nealko piva prezentují. Už se neobjevují reklamy zobrazující výhody pro řidiče. Z nealka, zejména právě v jeho ochucené verzi, se stalo pití pro chvíle sportu a volného času. TV reklamy jsou plné rozesmátých skupinek vodáků, cyklistů nebo šťastných turistů na vrcholcích hor. A zdá se, že to na konzumenty zabírá.

Výdělečný bestseller

K radosti výrobců. Z pivních mixů totiž platí státu poloviční spotřební daň, v případě dnes už převládajících nealko verzí dokonce žádnou.

„Z prodeje těchto mixů jsou úžasné marže, mají vysokou rentabilitu. Pro výrobce úplné požehnání. Je tu znát už jisté nasycení trhu, ale myslím, že tahle kategorie částečně poroste dál, udrží se do budoucna,“ soudí Tomáš Maier, který přednáší na České zemědělské univerzitě Praha obor ekonomiky pivovarnictví.

Vrchní sládek Staropramenu po čtvrt století skončil, údajně ze dne na den

Takže pivovary se snaží i letos růst pivních mixů co nejvíc podpořit. Covid a nuceně uzavřené gastro podniky nemají na odbyt zásadní vliv – většina se prodává balené v plechovkách v obchodech. V honbě za dalšími zákazníky míří do regálů obchodů další příchutě, nižší kalorický obsah a přibývají nealko verze, ve kterých se pivovary prezentují místo maximálně 0,5 procent alkoholu čistou nulou.

Konkrétní čísla prodejů pivovary tají. Staropramen uvádí, že loni jeho značka Cool (v nealko i alkoholické verzi s polovinou klasického piva) rostla o 32,9 procenta. Nově chystá rybízovou a limetkovou příchuť. „Již několik let je nejprodávanější variantou grep. Přesto vnímáme, že velká část konzumentů ráda experimentuje a zkouší nové příchutě. To se nám potvrdilo i loni u příchutě malina a borůvka,“ uvedla manažerka značky ve Staropramenu Katarína Košťáliková.

Chlubí se i v Plzeňském Prazdroji, který loni uvedl na trh čtyři nové příchutě. I jejich značka Birell, která trhu vládne, dosáhla rekordních prodejních výsledků. Zejména právě díky ochuceným variantám. A to i těm čepovaným v gastronomii. „I přes několikaměsíční uzavření hospod a restaurací se loni zvýšil prodej čepovaného Birellu Pomelo Grep o pět procent a počet restaurací, které jej během letní sezony nabízely, se zvedl dokonce o 16,5 procenta,“ uvedl obchodní ředitel Prazdroje Tomáš Mráz.

Boj o radler

Nápoj s názvem Radler na etiketě u nás poprvé vyrobil Pivovar Krušovice. V roce 2001 si výraz nechal dokonce patentovat, ale kvůli tehdejšímu bídnému zájmu výroba záhy skončila. Češi na tohle pití nebyli připraveni.

Nealkoholické pivo s ovocem zažívá boom. Je to inovace desetiletí, tvrdí ředitel Staropramene

Nečekaný boom odstartoval až v roce 2011 smíchovský Staropramen. Doznívala ještě globální ekonomická krize, v roce 2010 stát dokonce zvýšil spotřební daň – a to vše se podepsalo na propadu spotřeby klasického piva. Staropramen hledal úspornou a ziskovou verzi, která by pomohla zachránit propad zisků. K tomu se ukázal jako ideální právě radler – i když tento výraz na Smíchově nepoužili, měly ho patentovaný Krušovice, v té době už patřící pod koncern Heineken.

A ten bránil ostatním výraz používat. Až do loňského roku, kdy soudy daly definitivně za pravdu žalobě Prazdroje, že výraz radler je druhové a běžně rozšířené označení, které nelze registrovat na jeden subjekt. Podobně jako by si nikdo nemohl patentovat výraz pivo nebo voda.

Skutečností ale je, že uvolnění výrazu radler pro všechny hráče na trhu přišlo v době, kdy ostatní výrobci už měli zavedené vlastní pojmenování. Takže u nich zůstali a radlerem označuje své pivní limonády (ve verzi s polovinou piva i čistě bez alkoholu) snad jen právě trojka českého pivního trhu Heineken. Konkrétně u značky Zlatopramen, kterou pivovar letos prezentuje s novými příchutěmi a s novým designem plechovek.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!