Jestli se Češi rozhodnou úsek plánované dálnice z Tábora do Dolního Dvořiště stavět formou takzvaného PPP projektu, tedy s využitím soukromého kapitálu, rakouská banka by se chtěla stát investorem.
Dálnice, která se staví od prostředka* Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic a dále do Rakouska se plánuje už od roku 1987. Po třiadvaceti letech stojí z kapacitního tahu zatím jen střední část u Tábora. |
V takzvané dopravní superstrategii, kterou předložil ministr dopravy Vít Bárta, se totiž až do roku 2025 nepočítá s dokončením rychlostní komunikace z Českých Budějovic k rakouským hranicím. Dálnice by tak končila v Budějovicích bez návaznosti na rakouskou dálniční síť.
Noviny připomínají, že Rakušané chtějí svůj úsek dálnice z Lince do Freistadtu dokončit už za čtyři roky a o rok později by chtěli dálnici protáhnout o patnáct kilometrů dále až na hranice s Českem. To ale pouze v případě, že by také Česko dokončilo svou rychlostní komunikaci až k hranicím a dálniční síť na obou stranách se tak propojila.
Zatímco ale pro Rakušany je toto propojení otázkou nejvyšší priority, v Česku rychlostní komunikace R3 vypadla z plánu výstavby dálnic do roku 2025. S tím ale nesouhlasí jak vedení Horních Rakous, tak Jihočeského kraje.
"Osobně jsem ministru Bártovi zdůrazňoval, že bez tohoto propojení s Rakouskem si výstavbu dálničních sítí v Česku nedovedeme představit," řekl LN jihočeský hejtman Jiří Zimola, který minulý týden jednal o komunikaci R3 také s rakouským velvyslancem Ferdinandem Trauttmansdorffem.
Podle Zimoly mají Rakušané stejně jako Jihočeši o výstavbu rychlostní komunikace přes hranice eminentní zájem. "I pan velvyslanec mi přitom potvrdil, že by se na této výstavbě mohly podílet rakouské banky a rakouský kapitál. Jenže úředníci ministerstva dopravy se na takzvané PPP projekty příliš netváří," uvedl Zimola. Rakušané by přitom kromě peněz mohli podle něj přinést do Česka i své zkušenosti s výstavbou dálnic.
Ministerstvo dopravy zatím příliš neví, jak s rakouskou nabídkou naložit. "Budeme se tím vážně zabývat, prověříme všechny možnosti, ale v tuto chvíli nejde říci jasné ne či ano," řekl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Dopravní resort také popírá, že by prodloužení D3 až na rakouské hranice zcela odepsal. "Tu stavbu chceme stavět, superkoncepce o ní hovoří. Problém ale je, že na ni nemáme peníze. Proto se také neobjevila v přiložených plánech silničního rozvoje. Peníze se ale sehnat pokusíme," řekl už dříve LN mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.