S konceptem šestikřídlého letadla přišel americký startup SE Aeronautics. A jak sami vývojáři o netradiční konstrukci říkají, má jít o „revoluci v letectví“. K představení si přitom nemohli vybrat lepší dobu než tu během pandemie, kdy aerolinky po celém světě počítají každou korunu. Letoun však slibuje výhody nejen pro ně, šetrný má být také k životnímu prostředí. Zatím jsou však jeho návrhy jen na papíře.
„Letadlo SE200 bude dosud nejpraktičtější, nejvíc ziskové a do oboru dopravních letadel přinese udržitelné řešení,“ uvedl při jeho představení ředitel SE Aeronatics Tyler Mathews.
Politicko-letecká ‚válka‘ eskaluje. Rusko odmítlo přijmout linky z Paříže a Vídně, EU chystá další sankce |
Co na něm ale jednoznačně na první pohled zaujme, je jeho futuristický vzhled se šesti křídly, která jsou navíc oproti těm „běžným“ mnohem užší. „Tento inovativní design je efektivnější a díky konfiguraci tří párů křídel má delší dolet a pro vzlet a přistání mu stačí kratší dráha,“ říká Mathews.
Jde přitom o širokotrupé letadlo pro 264 cestujících, které podle společnosti uletí bez mezipřistání vzdálenost téměř 17 tisíc kilometrů – tedy asi o tři tisíce kilometrů více než podobně velká dopravní letadla, a to maximální rychlostí až 1111 kilometrů v hodině. Pohánět ho bude vždy jeden ze dvou motorů umístěných shora na zadní části trupu. Do horní části trupu konstruktéři umístili také palivové nádrže.
Zelená budoucnost létání
Výsledkem by tak podle SE Aeronautics měla být nejen až o 70 procent nižší spotřeba paliva oproti letounům podobné velikosti, ale údajně také pětinové emise oxidu uhličitého.
Airbus se do roku 2035 pokusí sestrojit letadlo na vodíkový pohon |
Americký startup však není jediný, kdo se snaží vyvinout revoluční „zelené“ letadlo. Například francouzský Airbus sází na vodíkový pohon. Přestože první letadlo na vodík chce sestrojit už během deseti let, zatím je stále ve hře několik konceptů. Airbus zvažuje buď proudové letadlo s až dvěma sty sedadly a doletem přibližně tři a půl tisíce kilometrů, nebo menší vrtulové letadlo s přibližně sto místy.
A z Francie nemusíme daleko za dalším „strojem budoucnosti“. Takzvané létající véčko poprvé otestoval nizozemský národní dopravce KLM ve spolupráci s technickou univerzitou v Delftu. Do vzduchu se podíval zatím jeho zmenšený model, avšak letové vlastnosti splnily očekávání.