Píší to v dnešním vydání Hospodářské noviny. Konsorcium firem D.I.S., Eurovia, Firesta-Fišer a Silnice Brno, které zakázku získalo před třemi lety, má ve svých smlouvách dodatek, podle něhož se mají mzdy lidí, kteří na rekonstrukci pracovali, navýšit o 82 procent.
ČTĚTE TAKÉ: |
ŘSD tvrdí, že nic takového v původních smlouvách nebylo, ale nemůže to kvůli chybějícím dokumentům dokázat. Podalo proto trestní oznámení. "Je podezření, že se smlouvami bylo manipulováno a že tam ten dodatek původně nebyl," řekl deníku Jiří Švorc, který ŘSD vedl do začátku září.
Smlouvy měl mít v trezoru jeho předchůdce Alfréd Brunclík, jenže když ho Švorc loni v létě vystřídal, byly už údajně pryč. Brunclík je nyní v zahraničí a nepodařilo se s ním spojit.
Ředitelství předpokládalo, že konečná cena zakázky kvůli recesi a snižování cen stavebních materiálů klesne proti vysoutěžené ceně o 61 milionů korun. Konsorcium firem si ale naopak naúčtovalo s odkazem na sporný dodatek ve smlouvách o 13 milionů více.
600 milionů zpět do Bruselu
ŘSD se kvůli ztrátě smluv obrátilo na policii. "Je možné, že budeme nuceni uhradit zvýšenou cenu stavby, kdy právě nemožnost prokázání originálního znění smlouvy může vést ke škodě ve výši 74 milionů korun," píše se v trestním oznámení.
Navíc to byl jeden z důvodů, proč Česko vrátilo Bruselu 600 milionů korun, jimiž na stavbu přispěl. Policie zatím nezahájila trestní řízení. Pouze zkoumá, zda mohl být spáchán trestný čin.
Největší podíl, zhruba poloviční, měla na rekonstrukci výpadovky Eurovia. "Do dnešní doby nás nikdo neoslovil, ani policie. Smluvní záležitosti s ŘSD řešila D.I.S.," uvedla mluvčí firmy Petra Kučerová. Podle ní ale ŘSD zaplatilo Eurovii celou požadovanou částku. Vyjádření D.I.S. se nepodařilo získat.