Rusko vyvinulo nový motor. Fajn. Teprve budoucnost ale ukáže, jak se tento motor (i drak) nového letadla osvědčí v provozu, kolik bude ŽRÁT kerosinu, jak bude náročný (časově i finančně) na údržbu a pak teprve bude možno začít dělat nějaké závěry.
Poznámky, že Rusové nemusí hledět na spotřebu svých letadel neberu, protože vyšší spotřeba znamená vyšší váha paliva při startu = kratší dolet. Čili vše, čím vítězí moderní laminátová letadla s úspornými motory.
Rusko, resp. Sovětský svaz, vyráběl motory ke svým letadlům už dávno. Již pro své první proudové dopravní letadlo Tu 104, z druhé poloviny padesátých let minulého století. Jejich problémem oproti leteckým motorům renomovaných západních výrobců, jednak byla menší spolehlivost a horší servis, ale zejména mnohem vyšší spotřeba. Proto nikdy nebyly konkurenceschopné a dá se důvodně předpokládat, že tomu tak je a bude stále. Článek tento důležitý aspekt vůbec nezmiňuje.
Ano, ale:
Soběstačnost ve výrobě leteckcýh motorů má pro Rusko i aspekt bezpečnostní.
Vzhledem k relativně nekonečným zdrojům ropy je ve vojenství a ve vnitrostátní dopravě nemusí trápit spotřeba.
Soběstačnost v základních komoditách je v současnoti nezbytnou podmínkou národní suverenity a bezpečnosti.
Takže Rusko dokázalo vyrobit prototyp motoru, který fungoval 1 hodinu 25 minut. A co dál?
Přeji jim hodně štěstí. Budou ho potřebovat.
Jako vtip po ránu dobrý. Rusáci občas i dokážou něco VYROBIT, jenomže letadlo nestačí jen VYROBIT, ale je nutno zaručit celosvětový servis, školení, náhradní díly, trenažéry... Navíc, ani ruské stíhačky zdaleka nevynikají životností motorů a jejich provozními náklady, takže nechápu, proč by to mělo být lepší v civilním sektoru...
Rusko je dnes stát s tržním hospodářstvím, sice s omezenou demokracií, ale s potřebou přeshraniční spolupráce. Nějak mně pořád nedochází, proč bychom se měli bát otevřené ruské agrese. Asi jsem nějaký zabedněný vidlák, který nevidí dostatek ruských agentů v naší vesnici. A pokud jsou, pak je to chyba systému, který je nedokáže odstranit. Já s tím těžko mohu něco udělat. Jsem také pro rozumnou spolupráci bez ideologické zaujatosti.
Hloupé je, že na ně není spolehnutí, likviduje své odpůrce a stále sní o nadvládě nad širokým okolím. A ta ideologická zaujatost, to je ruská specialita.
Už jsem to dnes psal jinde: Jsou redaktoři lidovek placeni od slova, když se běžně opakují v jednom článku nejen celé věty, ale i celé odstavce? Třeba v tomto článku je dvakrát totéž: "Moskva plánovala začít s dodávky MS-21 v roce 2019, ale datum muselo být odloženo. Rostec vysvětlil, že americké sankce přinutily nahradit dovážené kompozity v křídlech kompozity ruské výroby. První dodávky nových letadel se nyní čekají na konci příštího roku."
Konkurence je vždy v prospěch zákazníků.
A jak to bude s výkony, to se teprve ukáže.
Radeji si pockejte na ty cinsky era
Čína na nich pracuje. Takže za pár let to budou nejen čínské rychlovlaky, ale i dopravní letadla:
Proboha, neříkejte to Lazárkovi.