Utahovat si ze svých zákazníků se na první pohled nezdá jako nejvhodnější marketingová strategie. Výsměšné a ironické hlášky Ryanairu však na sociální síti TikTok vynesly aerolinkám 2,1 milionu sledujících, což je o půl milionu více, než mají konkurenční letecké společnosti EasyJet, Jet2, Tui, British Airways, Virgin Atlantic a Etihad dohromady, poukazuje BBC.
Za virálními příspěvky stojí Michael Corcoran, který byl správcem sociálních sítí nízkonákladové letecké společnosti. Svou výpověď oznámil veřejnosti na začátku listopadu na sociální síti X. „Teď se připoutejte,“ vtipkuje v komentáři, kde vysvětluje důvody svého odchodu. Dodal, že přestože se na svou práci nyní ohlíží s radostí i zklamáním z toho, co ještě mohl udělat, svého rozhodnutí nelituje.
„Ať si stěžují, jak chtějí, vždycky s vámi poletí,“ hlásí jedno z nejpopulárnějších videí Ryanairu, které má na TikToku více než 16 milionů zhlédnutí. Ryanair zjevně ponechal Corcoranovi a jeho týmu při vytváření obsahu na sítích volnou ruku. To se však nečekaně vyplatilo.
Ostré vtipy mířené na cestující i samotnou společnosti totiž získala na TikToku i dalších platformách přízeň mnoha fanoušků.
Příště si přineste vlastní letadlo
Corcoran BBC řekl, že jedním z hlavních cílů jeho týmu bylo snížit očekávání cestujících, které od levného cestování mají. Tato očekávání jsou podle něj mnohdy až příliš vysoká. „Dostaneme vás z bodu A do bodu B za co nejnižší cenu,“ prohlásil Corcoran. „Všechno ostatní je navíc,“ dodal.
To se odráží i na jednom z populárních příspěvků, kde si Ryanair dělá legraci. „Pasažérovo desetikilové zavazadlo váží 10,01 kilo,“ uvádí společně s emotikonem peněz.
Nízkonákladový dopravce je totiž sice známý cenově dostupnými letenkami, cestující si ale musí připlácet za zavazadla, více místa na nohy či dokonce za společné sezení nebo tisk letenek na letišti. Například v srpnu společnost rozčílila jeden britský postarší pár, jemuž Ryanair naúčtoval za tisk palubních letenek 110 liber (3 085 korun).
Když jeden cestující sdílel na X fotku schůdků přistavěných k letadlu s poznámkou, že příště si přinese vlastní schody, reagoval Ryanair ironickou poznámkou: „Příště si přineste i vlastní letadlo.“
bring your own plane next time too https://t.co/CH6uzqsS5j
— Ryanair (@Ryanair) October 11, 2023
Sám dopravce se také například připojil k vtipkování o tom, jestli nezačne cestujícím účtovat i využití toalety. O možnosti poplatků za toaletu ironicky přemýšlí mluvící letadlo na videu, ve kterém nechybí ani hashtag #záchodzdarma.
„Někteří si mysleli, že se k zákazníkům chováme skutečně hrubě a nepříjemně,“ řekl Corcoran BBC. Dodal však, že když čelí pod příspěvkem kritice, začnou společnost bránit sami fanoušci, čímž se částečně podílejí na PR firmy.
Odvedení pozornosti a greenwashing
Portál BBC poukazuje na to, že zatímco jiné společnosti využívají sociální sítě k tomu, aby se chlubily udržitelností, Ryanair se příspěvkům o hodnotách firmy vyhýbá. Corcoran argumentoval tím, že TikTok pro Ryanair není tím správným místem, kde by o tom měla mluvit. Navíc se obává, že by se pak jejich příspěvky jevily jako greenwashing, tedy klamavé tvrzení o udržitelnosti a ochranou životního prostředí.
Říká, že společnost nyní pracuje na nalezení správných kanálů a správných míst, aby o tom mohla lépe informovat.
Některé dřívější marketingové tahy Ryanairu nesklidily takový úspěch, stejně jako Corcoranovy memy. Například reklamou z roku 2021 „Naočkuj se a leť!“ způsobil spíše pobouření. Reklama, která vyšla v době omezení v souvislosti s pandemií covidu-19, využila obrázky injekčních stříkaček i láhve s označením „vakcína“. V roce 2012 kampaň dopravce úřady zakázaly kvůli ponižování letušek na sexuální objekty v charitativním kalendáři.