Na probíhající testovací jízdy upozornil železniční server Zelpage.cz. Vícesystémová lokomotiva, kterou Škoda vyvinula pro České dráhy, zatím nejezdí vlastní silou, ale je tažena starší lokomotivu, zatímco z druhé strany je k ní připojen měřící vůz výzkumného ústavu kolejových vozidel.
Podle serveru Zelpage.cz měří technici na jednom podvozku mezinápravové tlaky v obloucích. Jelikož nově eletrifikovaná trať k polským hranicím není tolik vytížená, nebyl problém pro testovací jízdy zařídit hladký průjezd celým úsekem bez zastavení či zpomalení.
Nových třísystémových lokomotiv nakoupí České dráhy celkem 20. Zatím ji konstruktéři i železničáři ověřovali na zkušebním okruhu ve Velimi.
Unikátní konstrukce
Lokomotiva, jejíž ojedinělá konstrukční řešení mají evropské patenty, je určena pro provoz na tratích koridorů v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku a umožní plynulý přechod mezi různými železničními systémy sousedních států.
Video z rychlostních zkoušek na okruhu ve Velimi
Pro napájení z troleje využívá střídavé napětí 25 kV/50 Hz nebo 15 kV/16,7 Hz nebo 3 kV stejnosměrných. Mají se pohybovat po celé střední Evropě a dosahovat dvousetkilometrové rychlosti. Podle dřívějšího vyjádření vedení ČD se má cena jednoho vozu pohybovat od 100 do 150 milionů Kč.
Už v prosinci 2006 prošla lokomotiva prvními úspěšnými testy. Skelet úspěšně absolvoval pevnostní statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI. Získala certifikát pro vysokorychlostní vozidla údajně jako první lokomotiva v Evropě. Na testy na zkušební trati v Cerhenicích u Prahy dohlíželi experti z VÚKV Praha, německé DB Systemtechnik a ČD. Konstrukce skříně byla schválena německým drážním úřadem EBA.
Škodovka zvítězila ve výběrovém řízení na dodávku 20 třísystémových lokomotiv pro ČD v roce 2004. Zákazník obdrží všechny vozy do roku 2010. Odběratel posunul původní termín dodávek o rok kvůli tomu, že řešil nejvhodnější subdodávky hlavně zabezpečení vozů.