Loni se na Slovensku prodalo jen 49 elektromobilů a další necelé dvě desítky hybridních vozů, které kombinují různé druhy pohonu, jako například elektrický a benzinový.
To byl jen zlomek z celkového počtu více než 72 tisíc zaregistrovaných nových osobních vozidel v zemi. Elektromobily jsou výrazně dražší a jejich nabídka omezenější než u srovnatelných vozidel s benzinovým pohonem.
Dieselová auta na odstřel. Páchnou a znečišťují, kritizují je politici |
Slovenské ministerstvo hospodářství připravilo návrh série opatření, která mají podpořit prodej automobilů s alternativním pohonem.
Kromě odpuštění registračních poplatků záměr počítá například s daňovým zvýhodněním pro firmy, výhodnějšími podmínkami parkování elektromobilů a hybridních vozů ve městech, jakož i s rozvojem nabíjecích stanic.
Cílem podle ministerstva je, aby v roce 2020 bylo v zemi deset až 25 tisíc elektromobilů a hybridních vozidel. Dotace na nákup vozidel stát neplánuje.
Státní podporu rozmachu elektromobilů na silnicích považuje za potřebnou také slovenský svaz automobilového průmyslu.
„Všechny země Evropské unie, kde došlo k nárůstu v počtu registrovaných elektrických vozidel, podnikly aktivní opatření s cílem dostat spotřebitele blíže k cenovému rozdílu mezi vozidly s elektrickým pohonem a podobnými vozidly se standardním pohonem,“ řekl viceprezident svazu Pavol Prepiak.
JAK SE PRODÁVAJÍ
|
Na rozdíl od ministerstva hospodářství by Prepiak ale upřednostnil opatření na zvýšení prodeje elektromobilů před podporou budování nabíjecích stanic, a to až do dosažení „kritické masy“ počtu elektromobilů v provozu na Slovensku.
„Někdo, kdo má průměru najeto za den 50 až 70 kilometrů, za celý den nepotřebuje nabíjecí stanici. Večer přijede domů a za celou noc si auto dobije bez potřeby vybudování komplikované infrastruktury,“ uvedl Prepiak.
Dodal, že spotřebitelé prozatím zpravidla nebudou využívat elektromobily na dlouhé trasy, ale spíše na kratší cesty ve městech a v okolí větších měst.
V prvním letošním čtvrtletí bylo na Slovensku zaregistrovaných 17 elektromobilů, z toho jen jedno vozidlo si zakoupila fyzická osoba, zbytek připadl na firmy a organizace.
Podle Prepiaka k nákupu elektromobilů podniky přistoupily také z důvodu vlastní propagace. „Z podstatné části jde o marketing nebo o filozofii firmy, která má neprodukování emisí jako firemní kulturu,“ uvedl Prepiak.