Informovala o tom mluvčí univerzity Valerie Wágnerová a Ladislav Mlynařík z katedry elektrotechniky Dopravní fakulty.
Student Dopravní fakulty Jaroslav Tichý se ve své diplomové práci věnoval tématu využití fotovoltaických článků k přímému napájení železničních vozidel. Vznikla projekční studie vozidla, které je poháněno synchronním motorem s permanentními magnety.
ČTĚTE TAKÉ: |
Ladislav Mlynařík s kolegou zkoumali možnosti využití solární energie pro regionální železniční tratě. Navrhli systém, který se skládá ze solárních zdrojů s vyrovnávacími akumulátory v koncových stanicích dráhy a z elektrických akumulátorových čtyřnápravových vozů pro 80 sedících cestujících pro kratší trasy.
"Provozní režim předpokládá dvouhodinový interval mezi spoji, přičemž vždy 30 minut bude využito na jízdu a 30 minut pro nabíjení vozového akumulátoru v koncové stanici," uvedl Mlynařík. Ve srovnání s vozy se spalovacím motorem by podle něj solární energie mohla ušetřit až 35 procent provozních nákladů.
Diplomová práce Jana Tichého získala cenu společnosti Siemens, která na ní spolupracovala, a Fóra průmyslu a vysokých škol. Studii Ladislava Mlynaříka a jeho kolegy zase finančně podpořila společnost ČEZ Zelená energie.