„Jeden bohatě obložený vánoční stromeček může být následován několika hubenými roky,“ řekl finanční analytik SOS Michal Kebort.
Bankovní i nebankovní ústavy v předvánočním čase stupňují tlak na klienty a nabízejí mnoho spotřebitelských úvěrů. Ty jsou však podle SOS často mnohem méně výhodné, než jak by se na první pohled zdálo. Proto SOS doporučuje pečlivě posoudit podmínky úvěru a zejména výši úroků, popřípadě jiných poplatků spojených s čerpáním půjčky.
„Chvilková radost u vánočního stromku může vyjít pěkně draho,“ varuje před některými úvěry Kebort. Spotřebitelské úvěry nejsou podle něj investičními prostředky a lidé by jich měli využívat opatrně.
Zejména akční nabídky půjček bez navýšení se mohou změnit ve velmi nákladnou záležitost. Většinou se totiž musí splatit v řádu měsíců a v opačném případě se úročí většinou více než 25 procenty. „Dostanete se ale i na čtyřnásobek této sumy,“ řekl Kebort.
Větší ochotu Čechů k životu na dluh dokazují i údaje České národní banky, podle níž se počet spotřebitelských úvěrů každoročně zvyšuje o 30 procent.
Od ledna příštího roku se mohou lidé, kteří nejsou schopni své závazky splácet, objevit v nově zřízeném veřejném seznamu dlužníků. V registru, který prvního ledna spustí ministerstvo spravedlnosti, se objeví každý, kdo nebude alespoň dvěma věřitelům tři měsíce splácet dluh a bude na něj podána žaloba. I internet vyžaduje ostražitost Kromě nabídky nápadně výhodných úvěrů by si v předvánočním čase měli lidé dát pozor i na nákupy v internetových obchodech. Jejich podíl na celkovém počtu obchodů každoročně roste, ale podle SOS informují letos internetoví prodejci své zákazníky o podmínkách nákupu hůře než loni.
Co promyslet před |
- Zvažte, zda je úvěr opravdu |
Podle průzkumu, který SOS uskutečnil letos v říjnu a listopadu, splnila stovka internetových obchodů kritéria dostatečného informování zákazníka pouze na 58,6 procenta. To je o téměř pět procent méně než loni.
Mezi pěti hodnocenými kritérii byla povinnost dodavatele uveřejnit svou totožnost, informace o možnosti odstoupení od smlouvy, uplatnění reklamace, možnost rozporovat kupní smlouvu a nezpoplatnění vyřízení reklamace.
Pouze tři firmy splnily všechna kritéria, ale žádná z nich v testu úplně nepropadla. Nejlépe internetové obchody informovaly zákazníky o možnosti bezplatného odstoupení od smlouvy do 14 dnů od koupě bez uvedení důvodu. Naopak nejhůře firmy informovaly o možnosti rozporování kupní smlouvy. Tato podmínka platí asi rok a půl.