Pondělí 22. července 2024, svátek má Magdaléna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Sportovní auto nemusí být jen ferrari

  15:13
PRAHA - Nahlédněme do světa sportovních automobilů. Místo vozů Porsche či Ferrari se však zaměřme na dostupnější auta. Jakou radost si můžeme dopřát za přibližně jeden milion korun?

Sportovní auto foto: Jan Zátorský, Lidové noviny

Když někdo bere automobil nejen jako praktický dopravní prostředek, ale také jako způsob, jak příjemně a zábavně strávit cestování, nebo dokonce volný čas, potom jistě svůj nový vůz nebude vybírat výhradně podle ceny, velikosti zavazadlového prostoru nebo množství výbavy. Kritéria volby budou zcela jiná. Zůstane samozřejmě cena, ale dále se do popředí vrhají „hodnoty“ jako výkon motoru, jeho charakteristika, převodovka, brzdy, kvalita sedadel a samozřejmě to nejdůležitější - pocit z řízení.

Omezení přibližně jeden milion korun není ani v rámci sportovně pojatých automobilů příliš tvrdou hranicí. Pod touto sumou lze stále nalézt velmi zajímavé automobily, které potěší svého řidiče. Velmi často se zároveň jedná o automobily, jež nejsou nijak jednoúčelové, takže je lze ve většině případů používat i pro běžné ježdění například do práce. Samozřejmě že jsou mezi nimi výjimky, ale není jich příliš.

Ostrý hatchback
Podíváme-li se na skupinu automobilů, která z nabídky všech vozů na trhu vypadne při zadání limitů v podobě: sportovní vůz a cena asi jeden milion korun, zjistíme, že se většinou jedná o sportovní verze jinak běžných automobilů s tří- či pětidveřovou karoserií typu hatchback. Označení ostrý hatchback není žádnou oficiální kategorií nebo názvem, jedná se o volný překlad anglického hot-hatch, kde se toto spojení stalo synonymem právě nejsportovnějších verzí běžných modelů.
Zástupci této skupinky často používají doplňková označení, která se stala symbolem sportovního ducha. Jmenujme například zkratky GTI, RS nebo nejrůznějšími způsoby používaná písmena S (sport) nebo R (race - závod). Právě prvně zmiňované GTI stálo ve spojení s Volkswagenem Golf v roce 1976 u zrodu této kategorie. Od té doby přicházejí i ostatní automobilky se svými sportovními verzemi, které nabízejí svůj specifický mix uvedených vlastností.

I skupinu ostrých hatchbacků lze dále rozdělit. Mezi ty menší a samozřejmě levnější patří třeba Citroën C2 VTS, Suzuki Swift Sport nebo Nissan Micra 160SR. „Dospělejšími“ a zejména rychlejšími jsou potom třeba Renault Clio Sport, Volkswagen Golf GTI či Ford Focus ST. Patří sem ale také například MINI Cooper S nebo dvojice, která svým výkonem stojí na vrcholu této skupinky: Audi S3 a BMW 130i. Svému řidiči nabízejí více než 260 koní.

Další univerzál: sedan
Podobně jako výše uvedené hatchbacky, také sportovně pojaté sedany přicházejí s každodenní použitelností a praktičností. Do této skupiny jsme zařadili čtyři sportovně pojaté sedany, jež se samozřejmě liší svým charakterem. Klasikou je Subaru Impreza WRX s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem o objemu 2,5 litru.

Mitsubishi Lancer EVO IX, který je odvěkým rivalem výkonnějšího sourozence této imprezy, stojí 1,2 milionu korun a to je za danou finanční hranicí. Nicméně i tak sem tento automobil s - vzhledem k nabízeným schopnostem - výbornou cenou, avšak vysokými provozními náklady patří. Do této kategorie je možné zařadit také Škodu Octavia RS. Je však třeba poznamenat, že není laděna tak sportovně jako většina ostatních automobilů v tomto přehledu.

Zajímavým vozem je také Mazda 6 MPS s výkonem 260 koní a pohonem všech kol, která je rychlá, ale také až překvapivě komfortní.

Sportovní klasika: kupé
Sportovní kupátko - to je spojení, u nějž se mnoho lidí zasní, a nutno dodat, že si zřejmě často představí Porsche 911 Carrera. Ta je však s cenou 2,35 milionu korun daleko mimo námi vymezenou hranici.

Jediným klasicky střiženým kupátkem, které to myslí se sportovním charakterem vážně, je Nissan 350Z. Přestože s cenou 1,12 mil. Kč také překračuje dané omezení, za danou cenu neexistuje na trhu tak nekompromisní vůz s liniemi klasického kupé.

Další kupé v našem výběru je Mazda RX-8, která je specifická použitým motorem a koncepcí karoserie. Pohání ji totiž motor Wankel s rotačními písty pohánějícími kola zadní nápravy. Atraktivní novinkou mezi malými kupátky je také Audi TT s předním pohonem nebo v kombinaci se šestiválcem jako 4x4.

Karoserií kupé se může pochlubit také Hyundai Coupé, nicméně tento model sází spíše na efektní tvary stále modernizované karoserie než na skutečné schopnosti. Je totiž vybaven předním pohonem a konvenčními motory.

Roadstery lákají atmosférou
Do ceny přibližně jeden milion korun se vejde rovněž trojice sportovních roadsterů. Mazda MX-5 se díky svým vlastnostem a dostupnosti již stala legendou. Nabízí klasickou koncepci, vysokootáčkový motor a díky otevřené karoserii velké množství emocí.

Podobný styl, avšak posazený o něco výše, přinášíBMWZ4. Tento roadster může být také vybaven dvoulitrovým čtyřválcem, nicméně do ceny jednoho milionu se vejde také s řadovým šestiválcem 2,5 l a výkonem 177 koní. Výše postavené verze již šestimístnou cenu překračují. To platí také pro základní model Mercedesu SLK, který je klasickým roadsterem s pohonem zadních kol a prostorem pro posádku umístěným těsně před zadními koly.

Široký výběr
Je zřejmé, že sportovně laděných automobilů je na výběr poměrně dost. Kromě těch uvedených v tabulce existují i další varianty a možnosti z řidičského pohledu zajímavých vozů, nicméně ty většinou nemají tak výrazně sportovní auru jako vozy zastoupené v tomto seznamu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!