Srovnání potvrzuje dlouhodobě tušené: Češi platí nejdražší účty za telefonní služby. A to i když mají stejného operátora jako zákazníci ve Velké Británii.
Když vedle sebe postavíte tarify Vodafonu českého a britského, jsou rozdíly zřejmé.
ČTĚTE TAKÉ: |
300 volných minut, neomezené sms, internet 500 MB. Při podepsání smlouvy jen na jeden rok budete v Británii Vodafonu posílat každý měsíc 13 liber, tedy 390 korun.
Pokud si v Česku na stránkách Vodafonu zadáte srovnatelné parametry tarifu, jeho cena se vyšplhá na 1565 korun měsíčně (za 250 volných minut volání - 750 korun, neomezené sms - 500 kč, připojení mobilu k internetu s limitem 600 MB - 315 kč. Pokud se spokojíte jen s 250 sms zdarma, srazíte cenu tarifu na 1265 kč).
Co na to T-Mobile a O2U dalších dvou velkých operátorů si musíte vybrat z nabízených tarifů. Zdroj: t-mobile.cz, o2.cz. |
Vodafone nabízí i zvýhodněný tarif, ovšem už s o něco horšími parametry. 250 volných minut, 100 sms zdarma a 600 MB internet vyjde na 790 korun měsíčně (pokud si službu objednáte přes e-shop, tak 711 korun).
Na srovnání tarifů upozornil na sociální síti Jaroslav Kudr, který na svém facebookovém profilu píše, že platit v dnešní době například za sms je jako platit poplatky v bance.
Server Lidovky.cz se pokoušel získat i oficiální vysvětlení rozdílů. Jenže přišla jen strohá odpověď. „Již od dob Oskara se snažíme nabízet zákazníkům nejvýhodnější podmínky na českém trhu. Jako jediný z českých operátorů účtujeme po první minutě po vteřinách, neuvazujeme zákazníky dlouholetými smlouvami, aby si kdykoliv mohli změnit tarif podle svých potřeb,” uvedla Adéla Knopková z tiskového oddělení Vodafonu.
ČTÚ slibuje do budoucna změny
Přemrštěné ceny za služby mobilních operátorů v Česku už vyprovokovaly Český telekomunikační úřad (ČTÚ) k doznání, že na mobilním trhu není plná konkurence. Úřad připravuje návrh, jak trh regulovat a ceny ovlivnit k poklesu. To například znamená otevření cesty pro vstup virtuálních mobilních operátorů, kteří by využívali sítě GSM nynějších operátorů, a přitom by jim konkurovali.
ČTÚ byl dlouhodobě kritizován za to, že neplní své povinnosti, a v důsledku toho má Česko v průměru nejdražší volání ve vyspělém světě.
Virtuální mobilní operátoři, kteří běžně fungují ve většině evropských zemí, by tak mohli zvýšit konkurenci na trhu, a tlačit tak na pokles maloobchodních cen.