Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Stále jedno z nejrychlejších SUV

Ekonomika

  10:26
PRAHA - Forester turbo bylo v minulých generacích výjimečným SUV. V nejnovější generaci mu přibyl komfort, který je ale obral o špetku původní agresivity. Více v testu LN.

Designem forester nevyčnívá, jízdními vlastnostmi stále ano. foto: Subaru

Někomu se může kombinace silného přeplňovaného benzinového motoru s výkonem 230 koní a karoserie SUV zdát jako ne zcela standardní. To je pravda, ale Subaru Forester turbo nikdy nebylo určené pro zcela běžné zájemce o automobily se zvýšenou karoserií. Je zřejmé, že Subaru si tento fakt uvědomilo nejen s novou imprezou, ale také s novou generací modelu Forester. Proto ji postavilo tak, aby se mohla směle postavit po bok standardních zástupců daného segmentu, k nimž patří Honda CR-V, Hyundai Santa Fe nebo třeba Volkswagen Tiguan.

Designem forester nevyčnívá, jízdními vlastnostmi stále ano.To je také důvod, proč nová generace foresteru, která se na trh dostala v první polovině letošního roku, je větší a její tvary jsou elegantnější a konvenčnější. Z toho samozřejmě těží vnitřní prostor, a tak se tento automobil více oddělil od modelu Impreza, s nímž sdílí základ své techniky.
 
Pro všechny, kteří oceňovali vynikající jízdní vlastnosti a prvotřídní trakci, mám ale dobrou zprávu. Forester si tyto vlastnosti zachoval. Jak by také ne, když stálý pohon všech kol je osvědčenou s skvěle fungující klasikou Subaru. Jen připomeňme, že se na rozdíl od stále častěji používaných elektronických spojek může pochlubit trvalým připojením všech kol k motoru prostřednictvím trojice diferenciálů. U středního a zadního je navíc použita viskózní spojka.

O kvalitách použitého podvozku svědčí i zdánlivě prostý fakt, že i při velmi ostré jízdě se zásahy standardně dodávaného stalibizačního systému omezují jen na minimální intervence. A to je vlastnost u podobně vysokých aut nevídaná.

Jízdní vlastnosti jsou tedy stále na velmi vysoké úrovni. Jelikož ale velmiInteriér je o hodně hodnotnější než v minulosti. dobře znám předchozí přeplňované forestery, nemohu si odpustit srovnání. Předchozí verze byly dravější, měly tvrdší odpružení, výrazněji tvarovaná sedadla a byly postavené tak, aby nabídly větší porci jízdního potěšení než většina ostatních SUV.

Hlavně na nekvalitních silnicích nebo na městské dlažbě si člověk uvědomí, jak velký pokrok udělal forester v otázkách jízdního komfortu. Má totiž nejen měkčí odpružení, ale také pneumatiky s vyššími bočnicemi. Přeplňovaný motor je sice stále mimořádnou zásobárnou síly, nicméně z mého pohledu se zdá, že celkově měkčí naladění ji nedokáže zcela využít. Nebo jinak řečeno, že si ji řidič díky novému naladění nedokáže vychutnat tak intenzivně jako dřív.

Ještě zpět k použitému motoru. Ten má stejný výkon 230 koní jako dříve, avšak jeho točivý moment je posazen níž a jednotka působí pružnějším a uhlazenějším dojmem. Na druhou stranu tím vhodně ladí s kultivovanějším charakterem foresteru.

Navigation

Koncepce: pětimístné SUV se stálým pohonem všech kol a motorem umístěným podélně vpředu, rozměry 4560x1780x1700 mm, rozvor 2615 mm, provozní hmotnost 1585 kg, zavazadlový prostor 450 l

Motor přeplňovaný plochý zážehový čtyřválec, 2457 cm3 Výkon 169 kW (230 k)/5200 min-1
Toč. mom. 320 N.m/2800 min-1 Převodovka 5M Zrychlení 0-100 km/h 7,1 s
Nejvyšší rychlost
214 km/h
Komb. spotřeba
10,5 l/100 km
Cena 838 800 Kč

Vynikající jízdní vlastnosti vozů Subaru na sebe dokážou strhnout pozornost. U nového foresteru by to byla škoda, protože přichází s přístrojovou deskou sice šedo-šedivou, ale jinak velmi kvalitně navrženou a praktickou. Vzadu není s místem problém. Zavazadlový prostor s objemem 450 l netrhá rekordy, nicméně se drží zcela v relacích svého segmentu.
 
Nová generace Subaru Forester je celkově vyspělejším vozem, který se svými užitnými vlastnostmi přiblížil ostatním vozům tohoto segmentu. Jeho jízdní vlastnosti patří stále k tomu nejlepšímu, co je možné v dané cenové skupině pořídit. Jen přeplňovaný benzinový model dostal zřejmě díky větší univerzálnosti pozměněný charakter. Z mého pohledu právě díky tomu částečně ztratil svoji výjimečnost a možná i smysl.

Neříká se mi to snadno, ale díky této změně bych možná místo benzinového turba ve foresteru popřemýšlel o turbu na naftu, které je novinkou letošního podzimu.


HODNOCENÍ

Oproti předchozí generaci je Forester Turbo civilizovanější. Není tolik sportovní, je prostornější a pohodlnější. Když ale chybí větší dravost, zůstává otázkou, zda má velmi výkonný a silný motor v daném typu s přihlédnutím ke spotřebě vlastně smysl.

Klady: propracovaný podvozek (trakce, komfort i stabilita), síla motoru, cena/výkon a výbava
Zápory: vyšší spotřeba paliva, ubyla sportovnost, jen pět rychlostních stupňů

KONKURENCE

BMW X3 je cenově posazeno výše, což se odráží hlavně v interiéru. Elektronický pohon všech kol nabízí větší přizpůsobivost, a proto je X3 jízdními vlastnostmi ještě o něco dál. BMW má tvrdší odpružení, které omezuje komfort. Jeho výhodou je větší nabídka zážehových i vznětových motorů.

Honda CR-V ve srovnání se Subaru Forester vypadá jako prostorné rodinné MPV a opírá se o prostornější a hodnotněji působící interiér. Honda se ovládá podobně snadno, ale v extrémních situacích nepůsobí tak jistě jako subaru se stálým pohonem všech kol. Honda je mírně levnější.


Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!