8. listopadu 2012 13:46 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Vláda hledá pro ČSA silného partnera. Privatizace možná nevyjde, říká Nečas

Letadlo ČSA na pražském letišti. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letadlo ČSA na pražském letišti. | foto: Lidové noviny

PRAHA Vláda souhlasí s hledáním strategického partnera pro České aerolinie. Vhodná příležitost k tomuto kroku je podle premiéra Petra Nečase právě nyní a není potřeba čekat na dokončení restrukturalizace firmy, která by měla skončit v příštím roce.

"My jsme samozřejmě prováděli analýzy trhu, některé možnosti vidíme jako otevřené a chceme využít okénko příležitosti pro nalezení strategického partnera," uvedl Nečas.

Podle něj se ozdravný proces v ČSA po jejich letošním začlenění do Českého Aeroholdingu, který sdružuje společnosti se státní účastí podnikající v letecké dopravě, výrazně zrychlil.

ČTĚTE TAKÉ:

Zároveň připomněl, že vláda pro ČSA nehledá pouze finančního investora, ale strategického partnera, který provozuje aerolinie a který je členem některé z leteckých aliancí.

Druhý pokus

Nalezení vhodného kupce ale nebude podle odborníků při současném stavu globální ekonomiky vůbec jednoduché. Toho si je podle Nečase vláda vědoma. Podle něj se může stát, že pokus o privatizaci aerolinií nevyjde, nebo že se do výběrového řízení nikdo nepřihlásí, dodal.

"Po dnešním schválení privatizace ČSA začneme rozesílat dopisy případným zájemcům," popsala mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová postup, jakým bude společnost vybírat budoucího vlastníka dopravce.

Tím by podle ministerstva financí měla být jedna z padesátky největších světových aerolinií sdružených v mezinárodní asociaci leteckých společností IATA. Mezi nimi bude aeroholding testovat, jaký je na trhu o ČSA zájem. Spíše než cena je pro ministerstvo financí důležité, aby vítěz byl schopen podpořit dlouhodobý rozvoj ČSA.

Prodej je nevyhnutelný

Vysoké požadavky na budoucího partnera ČSA nejsou podle ředitele společnosti Cyrrus a analytika letectví Jana Procházky rozhodně na škodu. Z hlediska státního rozpočtu je podle Procházky podružné, jestli za aerolinie zájemce zaplatí 148 milionů, nebo dvojnásobnou částku, případně jestli ČSA získá zadarmo.

Vzdušná flotila

ČSA provozují 15 airbusů, pět boeingů a sedm menších vrtulových letadel ATR. Řadu z nich ale mají v operativním leasingu. Kromě podílu na této flotile je tak k prodeji pouze obchodní značka, přepravní práva na letecké linky a know-how, protože veškerý nemovitý majetek přešel pod mateřský aeroholding.

Před vstupem do něj se z ČSA rovněž vyčlenily dceřiné společnosti ČSA Services, Czech Airlines Technics, Czech Airlines Handling a charterový dopravce Holidays Czech Airlines. Jejich celková hodnota podle dřívějších odhadů dosahuje 2,3 miliardy korun.

Daleko důležitější je, aby byl zájemce schopen prospět pražskému letišti například tím, že na ně začne létat s dálkovou flotilu třeba z Asie, dodal.

Přestože nyní pro prodej aerolinií není ideální čas, řada velkých společností se totiž spíše než na rozvoj soustřeďuje na obranu pozic, vhodnější doba podle Procházky nenastane ani v blízké budoucnosti.

Pokud by se s postupujícím ozdravným procesem vylepšila ekonomika národního dopravce, mohly by ji podkopat například rostoucí ceny paliva a dalších komodit. Pokud chtějí ČSA na trhu dlouhodobě vydržet, nemohou se vstupu silného investora vyhnout, dodal.

Vláda se národního dopravce snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun.

Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.

Lidovky.cz, ČTK

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na Lidovky.cz