Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Provoz v Suezském průplavu byl obnoven, v noci se v něm srazily dva tankery

Nákladní loď v Suezském průplavu. (ilustrační snímek) foto: Profimedia.cz

Námořní doprava v Suezském průplavu byla plně obnovena. Informovala o tom správa průplavu. Noční srážka dvou tankerů způsobila zpoždění průjezdu zhruba dvou desítek plavidel směřujících na jih, uvedla společnost Leth Agencies, která poskytuje služby v průplavu.
  12:52aktualizováno  24. srpna 8:23

Jeden z tankerů BW Lesmes, přepravující pod singapurskou vlajkou zkapalněný zemní plyn (LNG), nejprve před půlnocí SELČ najel na mělčinu. Kanálem plul jižním směrem. Do plavidla posléze narazil v nízké rychlosti tanker Burri, který pod vlajkou Kajmanských ostrovů převáží ropné produkty. Plul týmž směrem.

Šéf správy průplavu Usáma Rabí uvedl, že BW Lesmes se při plavbě náhle zastavila kvůli technické závadě, která se časově shodovala se silným proudem, který k ní hnal ropný tanker Burri. Mezi oběma loděmi tak podle něj došlo k „lehkému kontaktu“. Správa průplavu na incident reagovala vysláním remorkérů, které obě lodě přemístily. Předběžná inspekce podle Rabího neprokázala žádné vážné škody ani znečištění v okolí.

Společnost BW Group, která provozuje plavidlo BW Lesmes, uvedla, že srážka neovlivnila provozuschopnost lodi. „Na základě prvotního pozorování posádky na palubě je plavidlo konstrukčně v pořádku,“ uvedl podnik. Tanker byl úspěšně znovu vytažen na hladinu a v Suezském kotvišti se podrobí dalším kontrolám.

Podle serveru MarineTraffic, který v reálném čase sleduje pohyb lodí po světových mořích, se tanker BW Lesmes kolem 10:20 SELČ nacházel už mimo průplav, v severní části Suezského zálivu. Tanker Burri plul v ten samý čas podle serveru v jižní části průplavu.

Tanker Burri byl postaven v roce 2018. Je dlouhý 250 metrů a široký 44 metrů. Plavidlo BW Lesmes bylo postavené o tři roky později, je dlouhé 245 metrů a široké 46,43 metru.

Suezský průplav je klíčovou infrastrukturou pro celosvětovou námořní dopravu a představuje nejkratší námořní trasu mezi Asií a Evropou. Spojuje Středozemní a Rudé moře a otevřen byl v roce 1869. Kanálem se přepravuje zboží, které se na celosvětovém obchodě podílí asi 12 procenty.

Podle správy průplavu loni proplulo touto vodní cestou 23 851 plavidel, v roce 2021 to bylo 20 649 plavidel. Tržby za proplutí loni činily rekordních osm miliard USD (177,7 miliardy Kč).

Kvůli silnému větru v roce 2021 uvázla v Suezském průplavu téměř na týden loď Ever Given, což narušilo celosvětový obchod. Loni se provoz v průplavu krátce zastavil kvůli ropnému tankeru, který měl problémy s kormidlem.

Lodní doprava byla pozastavena také v Bosporském průlivu a v průlivu Dardanely

Turecké úřady oznámily, že provoz v průlivu Dardanely byl večer ve 21:00 SELČ obnoven. Provoz se dnes zastavil kvůli požáru v provincii Çanakkale na severozápadě Turecka, na průjezd tam v obou směrech čekalo více než 150 nákladních lodí. Informovala o tom agentura Reuters.

Dardanelský průliv hasiči využívali ke snadnějšímu čerpání vody. Oheň v provincii Çanakkale se rozšířil na plochu 1500 hektarů a s hašením pomáhala letadla i vrtulníky. Prezident Recep Tayyip Erdogan uvedl, že požár bude brzy pod kontrolou.

Kvůli poruše motoru lodi byl ve středu ráno byl pozastaven i provoz v Bosporském průlivu. Ten však měl být obnoven v 10:20 SELČ, jak ukázala data o poloze lodí, které v reálném času zprostředkovává server MarineTraffic. Motor ropného tankeru Guanyin, který pluje pod liberijskou vlajkou, se porouchal u severního vstupu do průlivu. Loď Guanyin se po poledni SELČ nacházela u severovýchodního pobřeží Turecka v Černém moři.

Bosporský průliv spojuje Černé a Středozemní moře. Je dlouhý 31 kilometrů. V jižní části průlivu se na obou jeho stranách rozkládá město Istanbul. Také Dardanelský průliv leží na jediné spojnici Černého a Středozemního moře. Má délku 61 kilometrů.

Autoři: ,