Musk původně plánoval s výrobou nedaleko Berlína začít už loni v létě, později termín odhadoval na podzim a poté na zimu. Slavnostní akce se zúčastnil i německý kancléř Olaf Scholz, ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck a také braniborský premiér Dietmar Woidke.
„Nový závod ukazuje, že Německo by mělo být jedním z předních trhů pro odvětví elektromobility v Evropě,“ řekl před branami továrny ministr hospodářství Habeck a dodal, že rozšiřování elektromobilů mezi obyvatele bude obzvláště důležité, neboť se země pokouší snížit svou závislost na ruském palivu.
Dřívější spuštění provozu dlouho bránilo chybějící povolení, které Tesla od braniborských úřadů získala na počátku měsíce po takřka dvou letech od začátku výstavby. Továrna tak nakonec i přes protesty ekologických hnutí splnila všechny podmínky.
Aktivisté, kteří se závodem nesouhlasí, v úterý uspořádali i protestní demonstraci. Demonstranti pochodovali k továrně s hrnci nebo pánvemi a dávali tak hlasitě najevo svůj nesouhlas ohledně továrny. Dav k závodu dorazil těsně před tím, než Elon Musk v rámci svého projevu poprvé promluvil.
Závod má vyrábět až půl milionu aut ročně. Továrna nabídne práci asi 12 tisícům lidí. Prozatím byla přijata čtvrtina z nich. Braniborský premiér Woidke závod považuje za začátek nové kapitoly hospodářského rozvoje.
„Umístění výroby v rámci evropského kontinentu je důležitá pro kapitálovou efektivitu,“ napsal Elon Musk na svém Twitteru.
Podle společnosti JPMorgan vyrobí Tesla v braniborském Gruenheide v roce 2022 přibližně 54 000 vozů, v roce 2023 vzroste na 280 tisíc a v roce 2025 už plánovaných půl milionu.