Ford Motor loni v květnu oznámil, že ukončí výrobu v zemi v roce 2016. Analytici již dříve varovali, že pokud odejde ze země i Toyota, hrozí zhroucení australského automobilového trhu. Australský automobilový průmysl se již několik let nachází pod tlakem kvůli vysokým nákladům, silné domácí měně, malému a domácímu trhu a ostré konkurenci na něm. Odvětví přímo zaměstnává přes 50.000 lidí a závisí na něm dalších 200.000 pracovních míst. Vláda již na podporu automobilového sektoru vynaložila miliardy dolarů.
ČTĚTE TAKÉ: |
"Udělali jsme vše, co jsme mohli, abychom přeměnili naše podnikání, ale realita je taková, že je zde příliš mnoho faktorů mimo naši kontrolu, kvůli kterým není možné vyrábět auta v Austrálii," uvedl v prohlášení prezident australské pobočky Toyoty Max Jasuda. Toyota vyráběla vozy v zemi více než půl století.
Kvůli ukončení výroby přijde o práci v Toyotě 2500 zaměstnanců. Další desetitisíce míst jsou ohroženy u dodavatelů. V australském automobilovém průmyslu působí zhruba 150 dodavatelských firem s více než 40.000 zaměstnanci. Toyota zůstane v Austrálii nadále jen prodejcem aut, napsaly agentury AP a Reuters.
Těžební boom
Na australském trhu se ročně prodává zhruba 1,1 milionu automobilů. Prodej místně vyráběných vozů ale klesl na méně než čtvrtinu celkového odbytu ze zhruba 390.000 v roce 2005. Podle Mezinárodní organizace výrobců motorových vozidel se v roce 2012 v Austrálii vyrobilo zhruba 178 000 vozů.
Austrálie v posledním desetiletí zažívala těžební boom, nyní se ale zlatý věk komodit chýlí ke konci. Politici doufají, že očekávaný útlum v sektoru těžby nahradí rozvoj v průmyslu, stavebnictví nebo maloobchodě. Výroba v zemi ale kvůli silnému kurzu domácí měny, který je důsledkem komoditního boomu, není příliš výhodná. Počet zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu klesl v Austrálii za poslední desetiletí o zhruba 120.000 na 920 000.